Article in Aamulehti 4.8.2019: Tohtoriohjelma, joka järisyttää terveystieteen tutkimusta

Jos edessä on kiireinen päivä, epidemiologian professori Pekka Nuorti saattaa vastaanottaa yhden Skype-puhelun heti aamulla Kiinasta, sen jälkeen toisen Keniasta ja iltapäivällä vielä yhden Yhdysvalloista.

Professori Pekka Nuortin ohjaamat väitöskirjatutkijat tulevat eri puolilta maailmaa.

Professori Pekka Nuorti on Tampereen yliopiston kansainvälisen epidemiologian ja kansanterveystieteen tohtoriohjelman (IPPE) johtaja. Hän ohjaa työkseen väitöskirjatutkijoita ympäri maailman.

Ohjelman päätavoitteena on lisätä tietämystä ja ymmärrystä kansanterveysongelmista etenkin matalan tulotason maissa sekä parantaa näiden maiden kansanterveyttä.

Kaikki tohtoriohjelman opiskelijat ovat ulkomaalaisia ja asuvat Suomessa vain vuoden, jonka aikana he suorittavat tarpeelliset seminaarit ja kurssit. Sen jälkeen opiskelijat palaavat kotimaihinsa, missä he jatkavat tutkimuksen tekoa. Tavallisesti väitöskirjatutkijat pysyvät paikoillaan saman yliopiston seinien suojissa ainakin neljä vuotta, joten ero on melkoinen.

Juuret 1990-luvulla

Tohtoriohjelman takana on yksi mies, professori Matti Hakama, jonka visiosta kaikki alkoi 1990-luvulla. Nykyisin ohjelma pyörii usean ammattilaisen yhteistyönä.

– Meillä on pieni, mutta erinomainen tiimi.

Tohtoriohjelma on tunnettu ja arvostettu maailmalla. Nuorti sanoo, että kansainvälisyyden edistäminen on yksi Tampereen yliopiston painopisteistä.

Kansainvälinen verkottuminen näkyy tohtoriohjelmassa muiden muassa yhteistyönä ulkomaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Monet oman alansa huippuasiantuntijat käyvät Tampereella opettamassa ja pitämässä luentoja.

– He tulevat joka vuosi takaisin, joten se on paras todiste ohjelman kansainvälisestä suosiosta.

Ennennäkemätön väitös

Syyskuun puolivälissä yksi Nuortin ohjaussuhteista päättyy. Tuolloin kiinalainen tutkija Wendi Wu vetää Tampereella väittelijän viitan päällensä. Hän on tutkinut väitöskirjassaan kiinalaisten rokotteiden haittavaikutuksia ja niiden kansallista seurantajärjestelmää maassa.

Kiina on yksi maailman suurimmista rokotevalmistajista. Käsillä on historiallinen hetki. Tämä on ensimmäinen kerta, kun maapallon väkirikkaimmassa valtiossa on tutkittu rokotteiden turvallisuusseurantaa ja haittavaikutuksia näin laajasti.

– Harvoin näkee näin vaikuttavia väitöskirjoja, Nuorti iloitsee työnsä merkittävyydestä.

Lähde: Aamulehti 4.8.2019 ”Pirkanmaan 7 ihmettä”

Elena Kurki, Heidi Pesonen, Silja Viitala, kuvat

Kysyimme vinkkejä pirkanmaalaisista ihmeistä useilta maakuntaa ja sen toimijoita tuntevilta tahoilta. ”Ihmeen” kriteerinä oli, että se herättää vahvaa kansainvälistä kiinnostusta. Mukaan on pyritty valitsemaan mahdollisimman erilaisia ja eri elämänalueita edustavia esimerkkejä.