Pikkulasten pneumokokkirokotukset ovat vähentäneet aikuisten keuhkokuumeita

Pikkulapsille osana kansallista rokotusohjelmaa annetut pneumokokkirokotukset ovat merkittävästi vähentäneet rokottamattomien aikuisten sairaalahoitoon johtaneita keuhkokuumeita. Keuhkokuumeen aiheuttamat sairaalahoidot ovat vähentyneet koko aikuisväestössä 15 prosenttia ja 65 vuotta täyttäneillä 7 prosenttia. Pikkulasten pneumokokkirokotukset alkoivat kansallisessa rokotusohjelmassa vuonna 2010.

– Ennen pikkulasten rokotusten aloittamista 65 vuotta täyttäneiden keuhkokuumeet lisääntyivät. Rokotusten alkamisen jälkeen ne kääntyivät laskuun, kertoo epidemiologian professori Pekka Nuorti Tampereen yliopistosta.

– Viisi vuotta pneumokokkirokotusten aloittamisen jälkeen vähenemä oli noin 7 prosenttia. Vaikka tämä prosenttiosuus vaikuttaa pieneltä, se on kansanterveydellisesti merkittävä, koska keuhkokuumeita on paljon. Vuosittain Suomessa noin 50 000 henkilöä sairastuu keuhkokuumeeseen ja lähes puolet heistä tarvitsee sairaalahoitoa. Tauti yleistyy iän karttuessa, ja väestön vanhetessa keuhkokuumeiden määrä kasvaa edelleen, Nuorti kertoo.

Aikuiset hyötyvät lasten rokotuksista epäsuorasti rokotusten aikaansaaman laumasuojan ansiosta.  Kun rokotetut lapset eivät enää tartuta pneumokokkibakteeria  perheenjäseniinsä tai esimerkiksi päiväkodin muihin lapsiin tai henkilökuntaan,  pneumokokin aiheuttamat taudit vähenevät myös rokottamattomassa väestössä.

Keuhkokuumeella on useita taudinaiheuttajia, joista pneumokokkibakteeri on yleisimpiä.

Pneumokokkirokotteen saavat maksutta osana kansallista rokotusohjelmaa kaikki 1.6.2010 ja sen jälkeen syntyneet lapset.

Tutkimuksen tulokset julkaistiin kansainvälisessä Thorax-lehdessä. Myös lehden pääkirjoitus nostaa esiin tutkimuksessa osoitetut lasten pneumokokkirokotusohjelman merkittävät hyödyt rokottamattomille aikuisille.

Okasha O, Rinta-Kokko H, Palmu AA, Ruokokoski E, Jokinen J, Nuorti JP. Population-level impact of infant 10-valent pneumococcal conjugate vaccination on adult pneumonia hospitalisations in Finland. Thorax. doi: 10.1136/thoraxjnl-2017-210440

Tutkimuksen abstrakti verkossa

Lisätietoja: