Vierailuprofessorien Iikka Vehkalahden ja Tuomo Pietiläisen vallanvaihdon tallenne vuodelta 2012

Vehkalahti ja Pietiläinen

Tilaisuudessa Vehkalahti esittelee vierailijaprofessori kautensa  saavutuksia ja tehtävässä aloittava Pietiläinen kertoo suunnitelmistaan. Iikka Vehkalahti tunnetaan tv-dokumentin kansainvälisenä ammattilaisena, joka innosti useiden eri kurssien opiskelijoita televisio- ja dokumenttikerronnan keinoihin. Yksi saavutus oli Tampereen elokuvajuhlilla ja YleTeemalla nähty dokumentti suomalaisesta lyhytelokuvasta Kerro se lyhyesti. Professuurikauden päätyttyä Vehkalahti on palannut dokumenttielokuvien tuottajaksi Yleisradioon.

Tuomo Pietiläinen puolestaan tunnetaan tutkivan journalismin osaajana ja Helsingin Sanomien taloustoimittajana. Pietiläinen on saanut valtion tiedonjulkistamispalkinnon kahdesti, samoin Tutkivan journalismin yhdistyksen Lumilapio-palkinnon. Vuonna 2003 hänet palkittiin Bonnierin Suurella journalistipalkinnolla. Myös hänen opetuksensa keskittyy paljolti tutkivaan journalismiin.

Journalistiikan vierailijaprofessuuri on perustettu vuonna 2007 ja se perustui viiden ensimmäisen vuoden ajan Helsingin Sanomain Säätiön lahjoitukseen. Sen jälkeen tehtävä muutettiin pysyväksi.

Toista video YouTubessa (aukeaa uuteen välilehteen)