“Oleellisinta on oppimisprosessi” — monialaista ja oppilaslähtöistä projektioppimista

Kuvituskuva.

Tampereen yliopiston Juniversity tarjoaa opettajille ja kasvattajille tukea tiedekasvatuksen aloittamiseen ja opetuksen kehittämiseen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle saakka. Meille oppimisessa tärkeää on innostavuus, monialaisuus sekä oppijalähtöisyys. Katso alta tuore videomme, tutustu toimintaan ja lähde mukaan!

Uudella monialaista projektioppimista käsittelevällä videolla kuullaan muun muassa yläkoulun opettajan ja väitöskirjatutkijan Elina Viron ajatuksia projektioppimisesta sekä sen tavoitteista.

”Opettajana on tärkeää muistaa pitää fokus matkassa projektituotoksen sijaan. Oleellisinta on aina oppimisprosessi”, Viro muistuttaa.

Perusopetuksessa ja toisella asteella eri oppiaineiden sisällöt jäävät helposti irrallisiksi toisistaan. Ympäröivässä maailmassa kuitenkin samaan ilmiöön linkittyy monia oppiaineita. Projektioppiminen tarjoaa luontevan ja oppijalähtöisen tavan eheyttää opetusta. Nykyinen perusopetuksen opetussuunnitelma vaatii opetukseen sisällytettäväksi vähintään yhden monialaisen kokonaisuuden.

Projekteissa tulee samalla kertaa harjoiteltua oppiaineen sisältöjä, esimerkiksi matematiikkaa, sekä kaikille tulevaisuudessa tärkeitä työelämätaitoja. Muun muassa ryhmätyöskentely, oman työskentelyn aikatauluttaminen, tietotekniset taidot sekä epävarmuuden sietokyky saavat harjoitusta.

Miten ja miksi – monialaista projektioppimista

Projektioppimisen videon kansikuva YouTubesta,

Jos upotus ei näy, voit katsoa videon YouTubesta.

Opettaja, hyödynnä maksuton tarjontamme!

Juniversity sekä valtakunnallinen LUMA-keskus Suomi –verkosto innostavat ja tukevat oppimisyhteisöjä ympäri Suomen. Katso alta koostamamme vinkit projektioppimisen toteuttamiseen omassa oppimisyhteisössäsi!

Projektityöskentely yläkoulun matematiikassa

Verkkosivuiltamme löydät laajan materiaalipankin projektityöskentelyyn osana matematiikan opetusta. Projektit on suunnattu erityisesti yläkouluikäisille, mutta osa soveltuu myös ylöspäin eriyttävänä materiaalina 5.–6.-luokkalaisille.

Lainaamosta maksutta välineistöä projektioppimisen tueksi

Tiesithän, että Juniversityn Lainaamosta saat maksutta käyttöösi tiede- ja teknologiavälineistöä oppimisyhteisöösi. Sopisivatko esimerkiksi Vernierin vesimittalaite- ja Mitattu minä -kokonaisuudet tai VR-lasit osaksi yläkoulun tai toisen asteen projektianne? Käytön tueksi tarjoamme ohjeita ja ideoita sisältävän Materiaalipankin.

Lainaamo ja Materiaalipankki

LUMATIKKA – Matematiikan opetuksen ja oppimisen täydennyskoulutusohjelma

LUMATIKKA-ohjelma on täydennyskoulutusohjelma matematiikan parissa työskenteleville varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajille. Koulutuksen oppijalähtöiset, toiminnalliset ja konkreettiset sisällöt auttavat herättämään ja kasvattamaan oppijoidesi matikkainnostusta! Tutustu tarkemmin ja aloita maksuttomat verkko-opinnot: lumatikka.luma.fi

StarT – innostutaan ja opitaan yhdessä

StarT on kansainvälinen ja yhteisöllinen toimintamalli, jossa opitaan yhdessä toteuttamalla monialaisia ja ilmiöpohjaisia projekteja. StarT on suunnattu varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Muun toiminnan lisäksi syksyllä 2021 opettajien ja kasvattajien on mahdollista suorittaa 2 opintopisteen laajuinen verkkokurssi ”Projektit opetuksen polkimena”. Lisätietoja StarTista: start.luma.fi.

Seuraa meitä!

Kerran kuukaudessa ilmestyvästä uutiskirjeestä saat tuoreimmat kuulumisemme kootusti suoraan sähköpostiisi. Tilaa uutiskirje!

Juniversityn löydät sekä InstagramistaFacebookistaTwitteristä että YouTubesta.

Millaista tukea toivoisit tiedekasvatuksen toteuttamiseen omassa oppimisyhteisössäsi? Ota rohkeasti yhteyttä juniversity@tuni.fi -asiointiosoitteen kautta

Teksti: Eeva Niemelä ja Elina Viro

Valokuva: Eino Ansio