Työpajasisällöt

Vallitsevan tilanteen vuoksi työpajatarjontamme on toistaiseksi rajattu. Tarjoamme syksyllä 2020 seuraavat sisällöt (60 min):

– Robottiseikkailu (Viskari- ja esiopetus)
Ohjelmointia Lego WeDolla (1.-2.-lk)
– Robotiikka – mitä ohjelmointi on? (3.-6.-lk)
– Luovaa koodausta micro:bitilla (7.-9.-lk, toinen aste)

Robottiseikkailu
Viskari- ja esiopetus Työpajan kesto: 60 min
Robotit ovat joutuneet kaupungissaan todelliseen kiipeliin. Voisitko auttaa niitä selviämään vaikeasta tilanteesta? Tässä työpajassa tutustutaan robotiikkaan toiminnallisesti tarinan johdattelemana. Pääset selvittämään vastaan tulevia haasteita robotteja apuna käyttäen sekä pohtimaan, millainen robotti itse olisit. Lähde mukaan seikkailulle pelastamaan Sphero-robottien kaupunki! 

Hyppää laboratorioon
Viskari-, esi- ja alkuopetus | Työpajan kesto: 60 min
Tässä työpajassa pipetti ja koeputki tulevat tutuksi. Innostavasti itse tehden päästään kokeilemaan ja näkemään ihmeellisiä kemian ilmiöitä. Pue päällesi laboratoriotakki ja suojalasit – oletko valmis?

Ohjelmointia Lego WeDolla
1.-2.-luokkalaiset| Työpajan kesto: 60 min
Tule tutustumaan robotiikkaan ja ohjelmointiin! Työpajassa harjoitellaan Lego WeDo 2.0 robotin rakentamista sekä robotin ohjelmoimista graafisessa ohjelmointiympäristössä. Samalla selviää, miten tutkijat ja insinöörit pääsevät tutkimaan kaukaisia paikkoja.

Värit fysiikan keinoin
Alakoulu | Työpajan kesto: 45-60 min
Mitä ajattelet kun näet sateenkaaren? Oletko koskaan miettinyt kuinka sateenkaaren värit muodostuvat? Entä mitä värit oikeastaan ovat? Tässä työpajassa sukellamme värien maailmaan. Havainnoiden ja tutkien pääsemme oppimaan valosta ja väreistä.

Robotiikka – mitä ohjelmointi on?
Alakoulu | Työpajan kesto: 60 min
Mikä on kauko-ohjauksen ja ohjelmoinnin ero? Tässä työpajassa pääset itse tutkimaan asiaa robottipalloa käskyttämällä. Työpaja sopii hyvin vasta-alkajille, mutta innostaa myös hieman kokeneempaakin robottinikkaria.

Vesityöpaja alakouluikäisille
Alakoulu | Työpajan kesto:  60 min
Tässä työpajassa toiminnallisten tutkimusten kautta tutuksi tulevat kapillaari-ilmiö, pintajännitys, tiheys sekä noste. Miten näitä kaikkia aiheita voidaan tutkia vettä hyödyntämällä? Heitä labratakki päälle ja otetaan selvää!

Vesimittaukset
Yläkoulu, 2. aste | Työpajan kesto: 60 min
Millaista on hyvä uimavesi? ​Entä millaisessa vedessä kalat viihtyvät? ​Tässä työpajassa tutkitaan veden laatua mittaamalla vesinäytteiden pH, sameus, liuennut happi, sähkönjohtavuus ja nitraattipitoisuus.​ Mikäli mahdollista, oppilaat voivat tuoda omat vesinäytteet lähivesistöstä esim. pareittain tai pienissä ryhmissä. Noin 0,5l muovipullollinen/ryhmä riittää. Vesinäytteet järjestyvät tarvittaessa myös meidän puolestamme.

Luovaa koodausta micro:bitillä
Yläkoulu, 2. aste | Työpajan kesto: 60 min
Tässä työpajassa tutustutaan micro:bittiin, taskukokoiseen tietokoneeseen. Micro:bitillä voi tehdä nopeasti ja helposti pieniä koodeja hyödyntäen painonappeja, ravistusta tai muita toiminnallisuuksia. Tässä työpajassa pääset tutustumaan micro:bitin toimintoihin ja koodaamaan kaikille tutun pelin. Kivi-paperi-sakset, kenen micro:bit voittaa? Koodaaminen tapahtuu ensisijaisesti lohko-ohjelmoimalla, pyynnöstä työpajan voi toteuttaa myös lausekielisellä ohjelmoinnilla.

Tuulivoimaa, ohjelmointia ja elektroniikkaa
Yläkoulu, 2.aste | Työpajan kesto: 60 min
Herätä kiinnostuksesi ohjelmointia ja elektroniikkaa kohtaan tässä monialaisessa työpajassa! Työpajassa rakennamme itse pienen tuulivoimaa mittaavan laitteiston hyödyntäen taskutietokone micro:bitia ja elektroniikkasarja Inventor’s kitia. Koodaaminen tapahtuu ensisijaisesti lohko-ohjelmoimalla, pyynnöstä työpajan voi toteuttaa myös lausekielisellä ohjelmoinnilla.

Kommunikointia valon avulla 
Yläkoulu, 2.aste | Työpajan kesto: 75 min
Tässä työpajassa tutustumme fotoniikkaan eli valotieteeseen. Perehdymme toiminnallisesti kokonaisheijastuksen ilmiöön. Työpajassa pääsemme viestimään toisillemme valokuitua pitkin, ja tutustumme maapalloamme kiertävään valosignaalien kiitotiehen.

Kiertotalous, mistä on kyse?
Yläkoulu, 2.aste | Työpajan kesto: 75 min
Miltä arki näyttäisi kiertotalousajatteluun pohjautuvassa yhteiskunnassa? Mitä toimia Tampereen kaupunki on ottanut kohti kiertotaloutta? Tässä työpajassa kiertotalouden periaatteisiin ja mahdollisuuksiin tutustutaan toiminnallisesti, yhdessä tutkien ja pohtien. Autetaan toisiamme ja ideoidaan yhdessä kestävämpää huomista!

Kysy lisää tiedetyöpajoista sähköpostitse juniversity@tuni.fi