Työpajasisällöt

Tiedeluokka on suljettu koronatilanteen vuoksi 31.7.2021 saakka, jonka jälkeen tilannetta tarkastellaan uudestaan.

Keväällä 2021 tarjoamme etäohjatun pakohuonepelin 4.-6.-luokkalaisille sekä Hehkun värikkäät tunteet -teematyöpajan valonviikolla 10.-12.5. viskari- ja esiopetukseen.

Työpajan voit varata ajanvarausjärjestelmästämme. 

Robottiseikkailu
Viskari- ja esiopetus Työpajan kesto: 60 min | Ryhmäkoko: max 15
Robotit ovat joutuneet kaupungissaan todelliseen kiipeliin. Voitko auttaa niitä selviämään vaikeasta tilanteesta? Pääset selvittämään vastaan tulevia haasteita robotteja apuna käyttäen sekä pohtimaan, millainen robotti itse olisit. Lähde mukaan seikkailuun! 

Hehkun värikkäät tunteet
Viskari- ja esiopetus Työpajan kesto: 45 min | Ryhmäkoko: max 25
Ystävämme Hehku on hämmentynyt. Hän ilmaisee tunteensa eri värein, mutta hän ei tunnista mikä väri tarkoittaa mitäkin tunnetta. Hehkun lempiasia maailmassa on valo. Voisimmeko valon ilmiöitä tutkimalla tuoda Hehkun tunteet esiin ja auttaa häntä nimeämään niitä? Työpaja toteutetaan verkon välityksellä (Zoom).

Hyppää labraan!
Viskari- ja esiopetus, 1.-3.-lk | Työpajan kesto: 60 min | Ryhmäkoko: max 25
Tässä työpajassa pipetti ja koeputki tulevat tutuksi luonnontieteellisiä ilmiöitä yhdessä tutkien! Lapsilähtöisesti tarkastelemme muun muassa tiheyttä ja pintajännitystä. Pue päällesi laboratoriotakki ja suojalasit – oletko valmis?

Ohjelmointia Legorobotilla
1.-3.-lk| Työpajan kesto: 60 min | Ryhmäkoko: max 25
Tutustu robotiikkaan ja ohjelmointiin! Työpajassa harjoittelemme Lego WeDo-robotin rakentamista sekä ohjelmoimista graafisessa ohjelmointiympäristössä. Selvitämme samalla, miten esimerkiksi kuun pintaa tai syviä merenpohjia voidaan tutkia.

Värien fysiikkaa
4.-6.-lk| Työpajan kesto: 60 min | Ryhmäkoko: max 25
Mitä ajattelet kun näet sateenkaaren? Oletko koskaan miettinyt kuinka sateenkaaren värit muodostuvat? Entä mitä värit oikeastaan ovat? Työpajassa sukellamme värien maailmaan. Havainnoiden ja tutkien pääsemme oppimaan valosta ja väreistä.

Johdatus ohjelmointiin ja robotiikkaan
4.-6.-lk | Työpajan kesto: 60 min | Ryhmäkoko: max 25
Mikä on kauko-ohjauksen ja ohjelmoinnin ero? Pääset itse tutkimaan asiaa innostavien robottipallojen avulla sekä haastamaan luokkakavereita legorobottijalkapallossa. Työpaja sopii hyvin vasta-alkajille, mutta tarjoaa tekemistä myös hieman kokeneemmallekin robottinikkarille.

Virtuaalipakopeli
4.-6.-lk | Työpajan kesto: 45 min | Ryhmäkoko: max 25
Tutkimusryhmä on luonut tekoälyn luonnontieteellisiä tutkimuksia varten. Eräällä tutkimusapulaisella on pahat mielessä ja hän on valjastanut tekoälyn lähettämään viruksen, joka tekee kaikki verkkoyhteyslaitteet käyttökelvottomiksi. Onnistuuko luokkasi ratkaisemaan vihjeet ajoissa, estämään viruksen leviämisen ja pysäyttämään tekoälyn? Työpaja toteutetaan verkon välityksellä (Zoom).

Vesimittaukset
Yläkoulu, 2. aste | Työpajan kesto: 60 min | Ryhmäkoko: max 25
Millaista on ominaisuuksiltaan hyvä uimavesi? ​Entä miten ihmisen toiminta vaikuttaa veden laatuun? ​Tutkimme ja analysoimme vesinäytteitä mittaamalla niiden happamuuden, sameuden, happipitoisuuden, sähkönjohtavuuden sekä nitraattipitoisuuden. Toivomme, että tuotte mukananne omat vesinäytteet lähivesistöistä pienryhmittäin, noin 0,5 l muovipullollinen ryhmää kohden riittää. Vesinäytteet järjestyvät tarvittaessa myös Juniversityn puolesta.

Mitattu minä
Yläkoulu, 2. aste | Työpajan kesto: 60 min | Ryhmäkoko: max 25
Millaisia asioita ihmisestä voi mitata ja mitä tulokset kertovat terveydestämme? Mittaamme muun muassa puristusvoimaa, hyppykorkeutta sekä kehon lämpötilaa ja tarkastelemme saatuja tuloksia. Pohdimme myös, miten perimä, ympäristö sekä oma toimintamme vaikuttavat tuloksiin.

Ohjelmointia Micro:bitillä
Yläkoulu, 2. aste | Työpajan kesto: 60 min | Ryhmäkoko: max 25
Tule tutustumaan Micro:bittiin, taskukokoiseen tietokoneeseen! Otamme selvää Micro:bitin mahdollisuuksista ohjelmoimalla kaikille tutun pelin. Kivi-paperi-sakset, kenen Micro:bit voittaa? Koodaaminen tapahtuu ensisijaisesti lohko-ohjelmoimalla, pyynnöstä työpajan voi toteuttaa myös lausekielisellä ohjelmoinnilla.

Ohjelmointia ja elektroniikkaa
Yläkoulu, 2.aste | Työpajan kesto: 60 min | Ryhmäkoko: max 25
Herätä kiinnostuksesi ohjelmointia ja elektroniikkaa kohtaan tässä monialaisessa työpajassa! Aluksi keskustelemme tuulivoimasta ja uusiutuvasta energiasta, jonka jälkeen rakennamme itse pienen tuulivoimaa mittaavan laitteiston hyödyntäen taskutietokone Micro:bitia ja Inventor’s kit -elektroniikkasarjaa. Koodaaminen tapahtuu ensisijaisesti lohko-ohjelmoimalla, pyynnöstä työpajan voi toteuttaa myös lausekielisellä ohjelmoinnilla.

Kommunikointia valon avulla 
Yläkoulu, 2.aste | Työpajan kesto: 75 min | Ryhmäkoko: max 25
Lähde mukaan tutustumaan fotoniikkaan eli valotieteeseen! Perehdymme toiminnallisia haasteita ratkaisemalla muun muassa valon ominaisuuksiin, taittumislakiin ja kokonaisheijastuksen ilmiöön. Ryhmät pääsevät myös kisailemaan kommunikointihaasteessa valokuituja hyödyntäen.

Johdatus kiertotalouteen 
Yläkoulu, 2.aste | Työpajan kesto: 75 min | Ryhmäkoko: max 25
Miltä arki näyttäisi kiertotalousajatteluun pohjautuvassa yhteiskunnassa? Mitä toimia Tampereen kaupunki on ottanut kohti kiertotaloutta? Työpajassa tutustutaan kiertotalouden periaatteisiin ja mahdollisuuksiin toiminnallisesti, yhdessä tutkien ja pohtien. Autetaan toisiamme ja ideoidaan yhdessä kestävämpää huomista!

Kysy lisää tiedetyöpajoista sähköpostitse juniversity@tuni.fi tai puhelimitse 040 198 1488 / Päivi Mäkitalo.