Miksi matematiikkaa kannattaa pelillistää?
Aika: ke 1.11.2023 klo 14.00 – 15.00
Paikka: Nokia Arenan Paidiassa sekä Zoomissa
Miten mukaan: Ilmoittautuminen Tiedekahvilaan tämän linkin kautta (linkki avautuu uuteen välilehteen).
Opetatko matematiikkaa tai kiinnostaako sinua matematiikan opiskelu? Väitöskirjatutkija Eetu Mallat Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta saapuu vierailijaksi Tiedekahvilaan marraskuussa.
Matematiikan oppiminen ei ole kuivaa kaavojen ulkoa muistamista, ei automatisoitunutta numeroiden pyörittelyä, eikä varsinkaan ”lahjakkaiden” yksinoikeus. Matematiikan oppimisen salaisuus piilee oivaltamisessa, että haasteet ja umpikujat ovat välttämätön osa oppimista. Kun ponnisteluistamme huolimatta opittava aihe ei tunnu sujuvan, on yleistä tuntea kielteisiä tunteita. Ehkä jopa luovuttaa?
Pelejä pelatessamme olemme kuitenkin tottuneet kohtaamaan erilaisia haasteita, ongelmia ja jopa epäonnistumisia paljon rakentavammin ja myönteisemmin. Peli on liian helppo, jos se ei tuota meille haasteita. Liian helppo peli ei herätä myönteisiä kokemuksia, eikä tunnu merkitykselliseltä. Pelin oppiminen, pelimekaniikan hallitseminen ja syvällisemmän ymmärryksen saavuttaminen auttaa meitä voittamaan haasteet ja synnyttää onnistumisen kokemuksia. Samoista elementeistä syntyy myös matematiikan oppimisen positiiviset kokemukset ja merkityksellisyyden tunteet.
Voisiko matematiikan pelillistäminen helpottaa oppimisen haasteiden kohtaamista? Voisiko pelillinen ympäristö auttaa ymmärtämään matematiikkaa entistä syvällisemmin? Pureudutaan tähän yhdessä kahvikupposen äärellä! Tuttuun tapaan voit saapua paikan päälle Nokia Arenan Paidiaan kuuntelemaan puheenvuoroa tai seurata lähetystä etänä Zoomin kautta. Ilmoittautumalla tapahtumaan saat osallistumislinkin suoraan sähköpostiisi. Paikan päällä on tarjolla pientä naposteltavaa.
#matematiikka #pelillisyys

Marraskuun Tiedekahvila on osa Mahtavaa Matematiikkaa -teemaviikkoa. Kansallisen teemaviikon ohjelma löytyy päivän omilta nettisivuilta.
Oppimistehtävä
Tiedekahviloiden aiheisiin liittyen asiantuntijat ovat valmistelleet lyhyen oppimistehtävän, jonka avulla voi jatkaa aiheen työstämistä esimerkiksi oppitunnilla tai käytävällä kaverin kanssa.
Luennon jälkeen voit pohtia näitä kysymyksiä:
- Pohdi omaa suhdettasi matematiikkaan. Minkälaiseksi matematiikan oppijaksi kuvailisit itseäsi?
- a) Mieti jotakin sinulle tuttua kortti- tai lautapeliä. Valitse matematiikan tehtävä ja pohdi, kuinka liittäisit jonkin elementin tästä pelistä kyseiseen tehtävään. (Älä huoli, vaikka ajatus tuntuisi aluksi älyttömältä. Parhaimmat ideat kehittyvät usein mitä odottamattomimmista lähtökohdista.)
b) Millä tavalla tekemäsi muutos vaikuttaa tehtävään ja sen suorittamiseen?