… antaminen on vaativa taitolaji. Korjaava palaute syö helposti motivaatiota etenkin, jos se annetaan töksähtävästi, virheisiin keskittyen ja ohjattavan tunteet ohittaen. Ohjaajan ja ohjattavan välinen suhde toki myös vaikuttaa siihen, miten palautetta kannattaa ja voi antaa.
On tärkeää rohkaista ja kannustaa ohjattavaa, mutta myös pyrkiä antamaan jotain sellaista ohjeistusta, joka auttaa ohjattavaa suoriutumaan paremmin jatkossa. Neutraali, kehittymiseen kohdistuva palaute, yksityisesti ja oikea-aikaisesti annettuna suojaa motivaatiota. Palautteen tarkoitus on auttaa ohjattavaa eteenpäin. Jos se ei sitä tee, sitä ei kannata antaa, koska silloin siitä on vain haittaa.
Neuvot on hyvä antaa autonomiaa tukevalla tavalla, vaikkapa pyytämällä lupa (”onko ok, jos kerron, mikä tässä on mielestäni nyt haasteena”; ”sopiiko, että kerron muutaman idean”). Jos lupaa ei saa, sitä toki pitää kunnioittaa ja turha ideoita on tuputtaa tilanteessa, jossa ohjattava ei niitä halua kuulla.
Tehtävä
1. Katso video motivoivan palautteen annosta alta (jos video ei avaudu, katso video tästä).
2. Mieti katsoessasi, mitä motivoivan vuorovaikutuksen tekniikoita havaitset? Mitä muuta havaitset?
3. Miten ohjaaja antaa palautetta ohjattavan toiminnasta? (venyttely, pyöräily, muu?)
4. Voisiko videolta napata joitain hyviä ideoita omaan taitopakkiin? Mitä?
Palaa takaisin.
Palaa takaisin tekniikkojen yhdistelyyn tästä.