… on tärkeää siksi, että sillä tuetaan ohjattavan kykenevyyden perustarvetta. Kykenevyyden perustarpeessa on kyse henkilön tarpeesta kokea olevansa pätevä toimija erilaisissa elämäntilanteissa, selviytyä haasteista sekä kokea osaavansa ja kehittyvänsä. Ohjaaja voi monin tavoin tukea ohjattavansa mahdollisuuksia kehittyä ja edistyä suunnittelemalla ohjaustilanteet sellaisiksi, että ohjattava etenee asioissa mielekkäällä tavalla, tai oivalluttaa valitsemalla sellaisia harjoitteita, jotka auttavat tässä.
Rakennetta voi luoda kuitenkin myös vuorovaikutuksellisin valinnoin. Odotuksia selventämällä ohjaaja tekee ohjattavalle tilanteesta ymmärrettävää ja selkeää ja varmistaa, että ohjattava voi rauhallisin mielin osallistua ja tietää myös, miten toimia ja mitä häneltä odotetaan. Yhtä lailla on tärkeää huomioida ohjattavan toiveet ja odotukset.
Rohkaiseva ja kannustava palaute, joka auttaa ohjattavaa onnistumaan ja edistymään, ei yleensä vähennä motivaatiota silloinkaan, kun sillä pyritään korjaamaan jokin haaste. Tämä edellyttää, että palaute koetaan oikeutettuna ja että se annetaan tavalla, jonka ohjattava kykenee ja haluaa ottaa vastaan. On tärkeää antaa ohjattavalle tilaa puhua ja pohtia omaa suhdettaan asiaan palautteenannon yhteydessä.
Koulutuksessa puhuimme lisäksi yhteisen suunnitelman tekemisestä niin, että suunnitelma aidosti ja realistisesti auttaa ohjattavaa pääsemään tavoitteisiinsa. Hyvä suunnittelu mahdollistaa seurannan ja vähentää asian miettimisen tarvetta arjessa, mutta jos se ei ole toteutuskelpoinen tai siihen suhtaudutaan liian tiukkapipoisesti, epäonnistumisen riski kasvaa. Tällöin kykenevyyden perustarve voi tulla uhatuksi. Ohjaajalla on tärkeä rooli ennakoida erilaisia haasteita yhdessä ohjattavan kanssa ja tehdä niille varmistussuunnitelmia etukäteen. On myös viisasta tehdä valmiussuunnitelma, jolla myös huolehditaan suunnitelman toteutuskelpoisuudesta arjessa. Joustavuus on tärkeää ja repsahdukset on hyvä mieltää normaaleina, elämään kuuluvina asioina.
Ohjaajan rooli toki on ohjata ja antaa neuvoja. Jotta tätä ei koeta kontrolloivaksi, tyrkyttämättömän neuvonnan tekniikoista voi olla hyötyä. Ne tarjoavat tapoja ottaa puheeksi ja ehdottaa asioita tavalla, joka kunnioittaa ja huomioi ohjattavan näkökulman. Ohjattavan on helpompi kuunnella ohjaajan neuvoja ja ideoita sekä ottaa ne omaan harkintaansa. Näistä on erillinen tehtävä tällä sivustolla (pääset tehtävään tästä).
Palaa takaisin.