Mikä sopisi yhteen avointen kysymysten kanssa?

Ehdotus 1.
Eläytyvä ja heijastava kuuntelu.
Selitys: On luontevaa kuunnella tarkkaan sen jälkeen, kun on esittänyt avoimen kysymyksen.

Ehdotus 2.
Asteikkojen käyttö henkilön ajatusten tarkempaan jäsentelyyn.
Selitys: Avointa kysymystä voi jatkaa vaikkapa tarkentamalla kysymystä tärkeysasteikolla 1-10. Vastasipa henkilö mitä tahansa, tästä seuraa usein hyödyllistä ja luontevaa vuoropuhelua, joka auttaa ohjattavaa työstämään asiaa itsensä kannalta sekä jäsentämään ajatuksiaan ja muutoksen mahdollisuutta. Samalla ohjaaja saa tärkeää tietoa. Eläytyvä ja heijastava kuuntelu on tähän luonnollinen jatke.

Ehdotus 3.
Valinnanvaran tarjoaminen.
Selitys: Vaikkapa tilanteessa, jossa on kyselty oppilaiden omia ehdotuksia (avoimet kysymykset), ne kannattaa huomioida ja niiden pohjalta tarjota valinnanvaraa.

Keksitkö vielä muita?

Avoimet kysymykset sopivat melkein tilanteeseen kuin tilanteeseen. Monet silti kokevat, että muutaman valmiin kysymyksen muotoilu etukäteen voi helpottaa niiden käyttöä vuorovaikutustilanteessa. Jo se, että on valmistautunut, voi vähentää stressiä, käyttipä ennalta muotoiltuja kysymyksiä tai ei.

Palaa takaisin.