Ehdotus 1.
Avoimet kysymykset.
Selitys: Vaikkapa tilaisuuden toimintasuunnitelman esittelyn jälkeen on usein viisasta antaa tilaa kommenteille ja ohjattavan näkemyksille avoimilla kysymyksillä – Miltä vaikuttaa? – tai varmistaa, että suunnitelma on ymmärretty.
Ehdotus 2.
Eläytyvä ja heijastava kuuntelu.
Selitys: Ohjattavien odotuksille ja näkemyksille on paitsi hyvä antaa tilaa, myös kuunnella ne tarkkaan ja osoittaa kuulleensa. Jos kyse on vaikkapa yhteisten pelisääntöjen luomisesta, ikävät tunteet ja vastahanka on hyvä saada näkyviin jo tässä vaiheessa. Kun kysymykset ratkotaan ennalta, pelisäännöt toimivat varmemmin käytännössäkin. Pelisäännöt voi toki milloin vain nostaa uudestaan yhteiseen keskusteluun, jos tuntuu, että ryhmätilanteessa on haasteita.
Ehdotus 3.
Merkitykselliset perustelut.
Selitys: Erityisesti silloin, kun odotuksissa on asioita, joista ei voi neuvotella. Tällaisia voivat olla turvallisuuteen liittyvät säännöt tai jotkut pedagogiset ratkaisut. Ne on hyvä perustella ohjattavan näkökulmasta merkityksellisellä tavalla. Opettajista ja ohjaajista voi joskus tuntua täysin tarpeettomalta ja jopa typerältä perustella ilmiselviin turvallisuusriskeihin liittyviä rajoituksia – tai vaikkapa läsnäolopakkoa kurssilla. Se yleensä kuitenkin kannattaa, sillä ohjattavat eivät aina näe tilannetta muulta kuin omalta kannaltaan. Sääntöjen luonnin delegointi ohjattaville itselleen on tästäkin syystä usein mielekästä. Se ohjaa ajattelemaan tilannetta kokonaisuuden kannalta. Ohjattavien on myös helpompi sitoutua säätelemään omaa käyttäytymistään, kun he aidosti ymmärtävät ja allekirjoittavat asian tärkeyden.
Keksitkö vielä muita?
Odotusten selventäminen on tuiki tärkeää sekä ohjattaville että ohjaajalle itselleen. Kuten muitakin rakennetta luovia tekniikoita, niiden käyttöä voi ja usein kannattaa suunnitella etukäteen. Tilanteen tai tilaisuuden aloitus on usein hyvin luonteva paikka odotusten selventämiselle ja se kannattaa sisällyttää suunnitteluun.
Palaa takaisin.