Opetusharjoittelun kuvaus ja yleistavoitteet

Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa opettajankoulutusta ohjaa näkemys opettajasta oppimisen edistäjänä ja yhteiskunnallisena toimijana erilaisissa kasvatus- ja koulutusinstituutioissa. Opettajan pedagogisten opintojen laajuus on yhteensä 60 opintopistettä. Opinnot tuottavat laaja-alaisen pedagogisen kelpoisuuden opetustyöhön (ks. tarkemmin Asetus opetustoimen henkilöiden kelpoisuusvaatimuksista).

Pedagogisiin opintoihin sisältyy teoreettisia ja käytännöllisiä opintoja sekä ohjattua opetusharjoittelua, joiden välisessä vuorovaikutuksessa opiskelija rakentaa opettajaidentiteettiään. Opinnoissa korostuu tutkiva ote ja dialogisuus. Harjoittelu muodostaa pedagogisissa opinnoissa merkittävän oppimisympäristön. Opetusharjoittelu suoritetaan harjoittelukouluissa tai muissa oppilaitoksissa, ja se on ohjattua, arvioitua ja dokumentoitua. Harjoittelu eri oppilaitosmuodoissa tutustuttaa erilaisten organisaatioiden opetustyöhön ja toimintakulttuureihin. Harjoittelun tavoitteena on tukea opiskelijan kasvua tutkivaksi, kehittäväksi ja arvioivaksi opetuksen ja oppimisen asiantuntijaksi, joka osaa toimia kriittisesti ja reflektoivasti opetustyössä ja yhteisön kehittämisessä.

Ohjattu harjoittelu tuottaa valmiuksia kohdata, opettaa ja ohjata iältään, taustaltaan ja oppimisvalmiuksiltaan erilaisia oppijoita ja edistää tasa-arvotietoisuutta luokka- ja oppilaitosyhteisössä.

Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa opettajan pedagogiset opinnot voi suorittaa useassa eri koulutuksessa, joissa osaamistavoitteet painottuvat eri tavoin.

Linkkejä: