Opetusharjoittelu – Yliopistopedagogiikka
Aineopintojen opetusharjoittelu sisältyy opintojaksoon KAS.PEY.200 Opettaja akateemisena asiantuntijana ja työnsä kehittäjänä (20 op). Opintojakso koostuu ohjatusta opetusharjoittelusta (10 op), pedagogiikkaa tai koulutusta koskevan tutkimuksen toteuttamisesta sekä lukuvuoden kestävästä seminaarityöskentelystä. Opintojakson, ml. harjoittelun, yhteiset osaamistavoitteet ovat:
Osallistuja
Aineopintojen alussa opetusharjoittelija laatii koko opintojakson ajalle, ml. ohjattu opetusharjoittelu, henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS). Suunnitelmaa tarkennetaan ja konkretisoidaan opintojen edetessä yhteistyössä ohjaavien opettajien kanssa.
Opetusharjoittelun ohjaajan tehtävät
Opetusharjoittelu perustuu kirjalliseen suunnitelmaan ja sitä raportoidaan. Opetusharjoittelun ohjaajien eli mentorien tehtävänä on tukea harjoitteluprosesseja asetettujen tavoitteiden suuntaisesti.
Mentori tukee opetusharjoittelijan ammatillista kasvua ja kehittymistä opetustyössä. Mentori toimii yhteistyössä kasvatustieteiden tiedekunnan ohjaavan opettajan kanssa.
Mentorin keskeisiä tehtäviä ovat (soveltaen):
- ohjata opetusharjoittelijaa perehtymään laaja-alaisesti pedagogisen yhteisön toimintaan ja käytänteisiin, opettajan tehtäviin, opetussuunnitelmaan ja opiskelijoiden ohjaamisen sekä yhteisön johtamisen käytänteisiin
- ohjata opetusharjoittelijaa perehtymään ko. koulutusinstituutiota koskevaan lainsäädäntöön ja ohjaaviin normeihin (esim. arviointisääntö) sekä yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti muodostuneisiin tehtäviin
- käydä opetusharjoittelun eri vaiheissa ohjauskeskusteluja, joiden tarkoituksena on edistää opetusharjoittelijan tavoitteiden, toiminnan ja ammatillisen identiteetin kehittymistä
- tukea opetusharjoittelijaa opintojakson ja opetuksen suunnittelussa ja antaa siitä sekä suunnitelman toteuttamisesta rakentavaa palautetta
- keskustella yhdessä opetusharjoittelijan kanssa yhteisön ajankohtaisista pedagogisista vahvuuksista, kehittämistarpeista ja visioista
- opetusharjoitteluosuuden lopussa käydään vapaamuotoinen arviointikeskustelu mentorin kirjallisen palautteen pohjalta. Opetusharjoittelijan ja mentorin lisäksi keskusteluun osallistuu mahdollisuuksien mukaan ohjaava opettaja yliopistolta.
Opetusharjoittelutunnit
Aineopinnoissa ohjattua opetusharjoittelua on 10 op (270 t opetusharjoittelijan työtä) ja se toteutetaan kolmessa osassa henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan.
- Harjoitteluosuus 1
- Suorituspaikka: yliopisto, integroituna mahdollisuuksien mukaan henkilökohtaisessa työsuunnitelmassa määriteltyyn opetukseen
- Laajuus: 135-185 t opetusharjoittelijan työtä, joka sisältää opetuksen havainnointia sekä 3-5 op:n laajuisen opintojakson suunnittelun, opetuksen/ohjaustoiminnan ja arvioinnin
- Osuuden tarkoituksena on kokeilla ja kehittää uudenlaisia opetuksen ja oppimisen muotoja ja ympäristöjä sekä syventää yliopistopedagogista opetusta ja arviointia koskevaa tutkimusperustaista osaamista
- Harjoitteluosuus 2
- Suorituspaikka: opetusharjoittelijan itse valitsema koulutusinstituutio, esimerkiksi ammattikorkeakoulu, aikuiskoulutuksen tai toisen asteen oppilaitos (opiskelupaikka, josta opiskelijat tulevat yliopistolle)
- Laajuus: 50-100 t opetusharjoittelijan työtä, joka sisältää perehtymistä instituution toimintaan, opetuksen havainnointia ja 2-3 op:n laajuisen opintojakson suunnittelun, opetuksen/ohjaustoiminnan ja arvioinnin
- Voit toteuttaa myös Erasmus-vaihtona, jossa opetusta noin 10 tuntia, sen valmistelu ja laajempi tutustuminen vaihtoyliopistoon
- Harjoitteluosuus 3
- Suorituspaikka: opetusharjoittelijan itse valitsema yliopiston ulkopuolinen työyhteisö, esimerkiksi yritys, tutkimuslaitos, järjestö, säätiö, kaupungin työyhteisö tai oppilaitos
- Suorituspaikka valitaan henkilökohtaisten osaamistavoitteiden perusteella siten, että sen avulla on mahdollista ymmärtää opiskelijoiden työllistymistä ja sijoittumista työmarkkinoille (opiskelijoiden mahdollinen tai toivottava työympäristö)
- Harjoitteluosuuden voi suorittaa yhdessä tai useammassa paikassa
- Laajuus: 35-70 t opetusharjoittelijan työtä, joka sisältää perehtymistä yrityksen tai yhteisön toimintaan, havainnointia, yhteistyötä ja mahdollisuuksien mukaan opetusta tai ohjausta
Opetusharjoittelun tulee tukea opintojakson tavoitteiden mukaista opiskelua. Ensimmäinen ja toinen harjoitteluosuus sisältävät kokonaisen kurssin, opintojakson tai projektin, jonka suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista opetusharjoittelija on vastuussa. Opetusharjoittelija voi halutessaan suorittaa jonkin harjoitteluosuuden pariopetuksena esimerkiksi mentorin kanssa.
Opetusharjoittelu sisältää myös erilaisten opetus- ja oppimistilanteiden havainnointia ja seuraamista. Havainnointi voi kohdistua esimerkiksi lukupiirityöskentelyyn, verkko-opetukseen, pedagogisen mallin kokeiluun, suurryhmäopetukseen tai ohjaukseen. Havainnointia voi tehdä myös muussa kuin oman alan opetuksessa ja eri koulutusinstituutioissa. Havainnoinnin tulee perustua asetettuihin tavoitteisiin.
Harjoitteluohjaus ja palkkiot
Opetusharjoittelija esittää henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassaan, miten hänen oma työmääränsä ja mentoreilta odotettava ohjauksen työpanos jakautuvat eri harjoitteluosuuksille.
Opetusharjoittelujen ensimmäisen ja toisen osan ohjaavat pedagogisesti ansioituneet ohjaavat opettajat eli mentorit yhteistyössä ohjaavien yliopistonlehtorien kanssa. Mentoreille maksetaan palkkio harjoittelun ohjaamisesta. Enimmillään palkkiona laskutettava ohjaustuntimäärä voi olla 15 tuntia opetusharjoittelijaa kohden. Tuntimäärä jakautuu ensimmäisen ja toisen harjoitteluosuuden kesken henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa sovitulla tavalla. Jos opiskelijalla on useampi kuin yksi mentori, hän sopii ohjaustuntimäärästä etukäteen mentorien kanssa.
Opetusharjoitteluiden vastuuhenkilö (yliopiston henkilökuntaan kuuluva työntekijä) välittää opetusharjoittelun ohjauspalkkion yliopiston palkkiot-tiimille, josta on ollaan erikseen yhteydessä ohjaajiin mm. verokortin toimittamista varten. Ohjauspalkkion maksamista varten tarvitsemme ohjaajan nimen, sähköpostiosoitteen, työskentelykunnan jos muu kuin Tampere sekä harjoittelun ajankohdan.
Kolmannen osan ohjauksessa on mukana ohjausverkosto, jossa yhdistetään vertaisohjauksen muotoja, työpaikoilla saatua ohjausta ja itsearviointia. Tästä osuudesta ei makseta ohjauspalkkiota.
Osan harjoittelusta voi toteuttaa myös ulkomaisessa yliopistossa opettajavaihdossa, mutta ohjauspalkkion maksaminen ei tällöin ole mahdollista.
Muuta huomioitavaa
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta tarkistaa opetusharjoittelijoiden rikostaustaotteen ennen opetusharjoittelun alkua, jos harjoittelu toteutetaan sellaisessa koulutusinstituutiossa, jossa on alaikäisiä opiskelijoita. Opettajia sitova vaitiolovelvollisuus on saatettu opetusharjoittelijoiden tietoon.
Opinnoista laaditaan portfolio, joka toimii opintojakson arvioinnin perustana. Arviointi nojautuu opintojakson yhteisiin ja opiskelijan aiemman osaamisen ja kokemuksen perusteella laadittuihin henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin. Portfolio sisältää myös keskeiset havainnot opetuksen seurannasta, oman opetuksen suunnitelmat ja itsearvioinnit. Opetusharjoittelija kokoaa ja arvioi harjoittelun ajalta hankkimiaan oppimiskokemuksia, joiden merkitystä käsitellään myös ryhmän yhteisissä seminaareissa.