CoreLabin tapahtumissa kehitetään kiinteistö- ja rakennusalan tutkimusta ja liiketoimintaa

CoreLab on rakennetun ympäristön avoin yhteiskehittämisalusta, joka luo verkostoja kiinteistö- ja rakennusalan osaajien ja yritysten, tutkijoiden ja opiskelijoiden välille. CoreLabin kotipesä sijaitsee Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnassa.

– Toimintamme on kasvanut hienosti ja alkuvuoden aikana verkostosta on tarkoitus luoda kiinteämpi kokonaisuus. Haemme mukaan yrityksiä ja startup-firmoja, jotka ovat kiinnostuneita KIRA-alan kehitysyhteistyöstä. Lisäksi luomme tutkijaverkostoa yliopiston sisällä, CoreLabin projektipäällikkö Jaakko Kinnunen kertoo.

CoreLabin tavoitteena on luoda uudenlainen yhteistoiminnan muoto yritysten ja yliopiston välille. Se tarjoaa yrityksille selkeän kontaktipinnan tiedemaailmaan ja auttaa yrityksiä hankkeisiin liittyvissä tapahtuma- ja viestintäasioissa

– Kehitysyhteistyöhankkeiden kautta yritykset pääsevät myös hyötymään tutkimusrahoituksesta, Kinnunen sanoo.

CoreLab järjestää työpajoja, seminaareja, innovaatiokilpailuja ja muita tilaisuuksia sekä Tampereella että Helsingissä. Tampereella tilaisuudet järjestetään Kampusklubilla, joka löytyy Hervannan kampukselta Kampusareenan tiloista. Helsingistä etsitään parhaillaan toimintaan sopivia tiloja. Kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy.

Kerran vuodessa CoreLab järjestää myös ulkomaan opintomatkan jäsenyritysten edustajille.

– Kampusareenan väelle iso kiitos mahtavasta yhteistyöstä. On todella hieno juttu, että meidän kampukseltamme löytyy näin hienot tilat tilaisuuksien järjestämiseen. Myös meidän yritysyhteistyökumppanimme ovat kiitelleet tilojen toimivuutta ja Kampusareenan palvelukonseptia, Kinnunen toteaa.

Opiskelijatoiminnan puolella CoreLab auttaa yrityksiä rekrytoimaan uusia työntekijöitä. Alustan kautta yritykset saavat myös helposti riveihinsä diplomitöiden ja väitöskirjojen tekijöitä.

Tutkimuspuolella CoreLab koordinoi rakennetun ympäristön tiedekunnan tutkimushankkeita. Kehityshankkeiden isoja teemoja ovat esimerkiksi kiertotalous, KIRA-alan digitalisaatio, data-analytiikka, VR- ja AR-teknologia sekä asumisen tulevaisuus.

– Juuri parhaillaan olemme kehittelemässä kahta hankekokonaisuutta, joista toinen liittyy puukerrostalorakentamiseen ja kiertotalouteen ja toinen data-analytiikkaan ja sen hyödyntämiseen KIRA-alalla. Näistä kerromme lisää, kunhan asiat etenevät, Kinnunen kertoo.

CoreLabin uutiskirjeen voit tilata täältä

Kuvateksti: Jaakko Kinnunen esittelee Kampusklubin tiloja Hervannan kampuksella.
Kuvateksti: Kampusklubi löytyy Kampusareenan viidennestä kerroksesta.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Jaakko Kinnunen