Tutkimuksen aineisto koostuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2014–2016 tutkimista kuolemaan johtaneista henkilöautojen onnettomuuksista. Tutkittaviksi valittiin suistumis- ja kohtaamisonnettomuudet, koska juuri niissä on kyse kaistalta ulosajautumisesta ja kaista-avustin voisi estää niitä.
Kaista-avustin on turvajärjestelmä, joka pyrkii pitämään auton kaistalla puuttumalla tarvittaessa ohjaamiseen. Kyseessä ei siis ole kaistavahti, joka ainoastaan varoittaa kaistalta poistumisesta, mutta ei korjaa ohjausliikettä.
– Kaista-avustimen yleistyminen kaikkiin autoihin olisi merkittävyydeltään saman mittaluokan asia kuin turvavyön keksiminen, toteaa väitöskirjatutkija Roni Utriainen, joka teki tutkimuksen Onnettomuustietoinstituutin (OTI) apurahalla yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnassa.