Mikko Saunille parhaan diplomityön palkinto

Diplomityökilpailun sponsori, toimitusjohtaja Sami Ylönen FinMeas Oy:stä, diplomityökilpailun finalistit Sanna Torniainen Oulun yliopistosta, Pyry Piispanen Aalto-yliopistosta ja Mikko Sauni TTY:stä sekä SGY ry:n puheenjohtaja, TkT Juho Mansikkamäki.

TTY:n rakennustekniikan tutkinto-ohjelmasta tämän vuoden kesäkuulla valmistuneen DI Mikko Saunin diplomityö ’Radan kuormituskestävyyden arviointi tiedonlouhintamenetelmillä’ palkittiin geotekniikan alan parhaan diplomityön palkinnolla 1.11.2018 pidetyn Geotekniikan päivän yhteydessä.

Tie- ja rautatieverkostojen ylläpitäminen koko ajan kohoavien palvelutasovaatimusten mukaisella tasolla on suuri kansallinen haaste. Ylläpitoresurssien niukkuudesta johtuvaa korjausvelkaa on kertynyt vuosien varrella paljon ja käytännössä ainoa näköpiirissä oleva keino korjausvelan kasvun taittamiseen on uusien, entistä fiksumpien toimintatapojen käyttöönotto. Vähemmällä on jatkossa saatava aikaan enemmän.

Mikko Saunin diplomityöopinnäytteessä näille uusille toimintatavoille on luotu perustaa hyödyntämällä rataverkolta kerättävää monipuolista mittaustietoa täysin uudella tavalla. Lähestymistapana on ollut johtaa ensiksi radan tasaisuuden heikkenemisnopeutta kuvaavat tunnusluvut rataverkolla säännönmukaisesti tehtävien raiteenmittausten tuloksista ja etsiä sen jälkeen yhtäläisyyksiä heikkenemisnopeudeltaan samanlaisten rataosuuksien väliltä GUHA-tiedonlouhintamenetelmää käyttäen. Diplomityön puitteissa tutkimus kohdentui kahdelle varsin erityyppiselle Suomen rataverkon osalle: Karjaa-Ervelä välille rantaradalla sekä Kouvolan ja Kotkan väliselle rataosalle.

Tutkimuksen poikkitieteellisestä luonteesta johtuen työn ohjausryhmään kuului rakennustekniikan laboratoriosta tulevien projektipäällikkö Heikki Luomalan ja professori Pauli Kolisoja lisäksi yksi GUHA-menetelmän keskeisimmistä kehittäjistä, professori Esko Turunen TTY:n matematiikan laboratoriosta.

Tiedonlouhinnan avulla havaittiin muun muassa radan geometriaongelmien keskittyminen epäjatkuvuuskohtien lisäksi ohuiden ja keskimääräistä kosteampien rakenteiden kohtiin. Näiden ennakko-odotusten mukaisten havaintojen lisäksi tiedonlouhinta tuotti myös aivan uusia näkökulmia ja hypoteeseja, joiden paikkansapitävyys selvitetään jatkotutkimuksin.

”Nyt palkittu opinnäytetyö on erinomainen esimerkki niistä täysin uusista mahdollisuuksista, joita erilaisten osaamisalueiden ennakkoluuloton yhdistäminen avaa perinteisten, käytännön tarpeista kumpuavien tutkimusongelmien ratkaisemiseen” toteavat työn ohjaajat kuin yhdestä suusta. Kuluvasta syksystä lähtien tutkimus jatkuu saman ohjausryhmän sparraamana Mikko Saunin väitöskirjatyönä seuraavien neljän vuoden ajan.

Lisätiedot:
Projektipäällikkö Heikki Luomala, heikki.luomala[at]tuni.fi, 040 552 1490