Rakennusfysiikka 2019 -seminaari järjestettiin kuudennen kerran

Tampereen yliopiston rakennusfysiikan tutkimusryhmän ja RIL:n Tampere-talolla järjestämä rakennusfysiikkaseminaari pidettiin järjestyksessään kuudennen kerran. Seminaarissa vietettiin samalla myös rakennusfysiikan tutkimusryhmän 25 vuotisjuhlia.

Lokakuun lopulla järjestetty Rakennusfysiikka 2019 -seminaari kokosi Tampere-talolle lähes 600 alan asiantuntijaa sekä 46 näytteilleasettajaa ja lukuisa määrä muita yhteistyökumppaneita. Määrät ovat suurimmat tähän mennessä. Rakennusfysiikan suosio jatkaa siis edelleen kasvamistaan ja tapahtuma koetaan erittäin tärkeänä rakennusalalla.

Tilaisuudessa käsitellyt aiheet liittyivät rakennusfysiikan tutkimukseen, rakenteiden lämpö- ja kosteustekniseen toimintaan ja uusiin ohjeisiin, rakennusten kosteus- ja homeongelmiin, niiden ennaltaehkäisemiseen sekä sisäilman laatuun. Lisäksi aihepiireinä olivat rakennusten energiatehokkuus ja akustiikka sekä myös vähähiiliset ja luonnonmukaiset rakenteet. Kaiken kaikkiaan seminaarissa kuultiin yli 90 puheenvuoroa.

Seminaarissa vietettiin samalla myös rakennusfysiikan tutkimusryhmän 25 vuotisjuhlia. Tutkimusryhmä sai alkunsa vuonna 1994 Tampereen teknillisessä korkeakoulussa. Ajan myötä tutkimustoiminnassa siirryttiin pitkäjänteisempään ja tavoitteellisempaan tutkimukseen ja tutkimusten ohella kehitettiin jatkuvasti uusia tutkimuslaitteita ja menetelmiä. Tutkimusryhmän toiminnasta kuluneen neljännesvuosisadan aikana kertoi professori Juha Vinha seminaarin avanneessa juhlaluennossaan. Juhlan kunniaksi järjestettiin myös ekskursio Hervantaan, jossa tutustuttiin tutkimusryhmän nykyisiin tutkimusmenetelmiin ja -laitteisiin.

Seminaarin keynote-esitykset olivat korkeatasoisia. Avauspäivän keynote-esityksen piti WUFI-ohjelman luoja ja kehittäjä professori Hartwig Künzel Fraunhofer-instituutista Saksasta. Toisena keynote-puhujana oli Anders Kumlin Ruotsista, jolla on lähes 40 vuoden kokemus rakenteiden kosteusteknisestä toiminnasta ja kosteusvaurioista Ruotsissa ja kolmannen keynote-esityksen piti ympäristöministeriössä ja Aalto-yliopistossa työskentelevä professori Matti Kuittinen, joka on ollut laatimassa Suomeen uutta rakennuksen hiilijalanjäljen huomioon ottavaa laskentamenetelmää.

Tilaisuudessa jaettiin Kosteusturvallisen rakentamisen palkinto neljännen kerran. Palkinto myönnettiin Kosteus- ja mikrobivaurioituneen rakennuksen korjausoppaan päivitykselle ja sitä työstäneelle työryhmälle. Tuomariston mukaan opasta on odotettu, sillä edellinen versio julkaistiin vuonna 1997. Palkinnon saivat: Inari Weijo (Ramboll Finland Oy), Timo Turunen (Ramboll Finland Oy), Jukka Lahdensivu (Ramboll Finland Oy), Esko Sistonen (Aalto-yliopisto), Petri Annila (Tampereen yliopisto), Katja Outinen (Ympäristöministeriö), Kirsi Torikka-Jalkanen (Helsingin kaupunki), Antti Souto (A-Insinöörit), Virpi Sandström (Vahanen Rakennusfysiikka Oy), Pekka Laamanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy) ja Hannu Kääriäinen (Oulun ammattikorkeakoulu).

Lisäksi Kosteusturvallisen rakentamisen palkinnon tuomaristo myönsi professori Juha Vinhalle tunnustuspalkinnon pitkästä urasta rakennusfysiikan tutkimuksen ja projektien parissa. Erityisesti raati kiitteli Vinhaa aktiivisuudesta ja rohkeudesta alan kehittämisessä.

Teksti: Tuomas Raunima
Kuva: Rakfys seminaari