Uusi vuoden alusta toiminut Tampereen yliopisto vietti 10.9. juhlallisia avajaisiaan. Yliopisto korostaa aiempaa enemmän toiminnan vaikuttavuutta yhteiskuntaan, ja tämä sopii meille mainiosti. Vaikka moni yksityiskohta kaipaa vielä hiomista, toimii yliopisto jo keskeisiltä toiminnoiltaan normaalisti. Rakennustekniikan yksikkö on osa Rakennetun ympäristön tiedekuntaa, ja tutut vanhat tutkinto-ohjelmat jatkavat.
Kevään yhteishaussa hakukiinnostus tutkinto-ohjelmaamme kohtaan parani, ja 122 uutta fuksia joista naisia 26 %:a aloitti opintonsa elokuun lopulla.
Yliopiston ja TAMKin yhteistyö kandivaiheen opetuksessa vahvistui edelleen, kun uusi maa-, pohja-, kallio- ja ratarakenteiden opetuslaboratorio GELLab aloitti toimintansa. Valmistelut yhteistyön syventämiseksi ja hyödyntämiseksi jatkuvat dekaani Antti Lönnqvistin johdolla.
Uusi kansainvälinen englanninkielinen kandiohjelma Sustainable Urban Development eli Kestävä kaupunkikehitys on päätetty perustaa kolmen tiedekunnan, Rakennetun ympäristön, Johtamisen ja talouden sekä Yhteiskuntatieteiden kesken. Ohjelmasta voi valmistua tekniikan, hallintotieteiden tai yhteiskuntatieteiden kandidaatiksi. Opinnoissa on alakohtaista (esimerkiksi matematiikkaa, luonnontieteitä ja rakennustekniikkaa tekniikan tutkinnossa) ja monialaista, yhdessä opiskeltavaa sisältöä. Ohjelmaa valmistellaan parhaillaan niin, että ensimmäinen sisäänotto on jo 2020.
Olemme käynnistäneet hankkeen jatkuvan oppimisen mallin kehittämiseksi rakennustekniikassa. Pilottina on OKM:n rahoittamana rakennesuunnittelun maisterivaiheen syventävien opintojen tarjoaminen työelämässä oleville. Selvitämme parhaillaan tarvetta ja kysyntää yhteistyössä yritysten ja SKOLin kanssa. Kysynnän mukaan kehitämme opintojaksojen opetusta sellaiseen muotoon, että myös etäopiskelu on mahdollista. Pilotin tuloksena tavoittelemme toimivaa järjestelmää, jolla yliopisto pystyy tarjoamaan tarpeen mukaista ajantasaista koulutusta työelämän kehittyviin tarpeisiin. Kun tähän suuntaan mennään, pystytään perustutkintoihin sisällytettyjen opintojen laajuutta supistamaan ja keskittymään oleellisen perusosaamisen vahvistamiseen. Voi olla, että erilaisten opiskelumuotojen tarjoaminen nopeuttaa myös perustutkintojen suorittamista.
Matti Pentti, Rakennustekniikan yksikön päällikkö