Rakennustekniikan uusi geo-opetuslaboratorio – GELLab (Geo Engineering Learning Laboratory)

GELLab:n avoimissa ovissa 3.9.2019 tutustuttiin innokkaasti tiloihin ja opetustarjontaan

Uusi geotekniikan opetuslaboratorio Geo Engineering Learning laboratory - GELLab avattiin yleisölle avoimien ovien tapahtumalla 3.9.2019. Uusi oppimisympäristö palvelee mm. sekä TAMK:n ja Hervannan kampuksen opiskelijoita yhteisellä opintojaksolla Geotekniikan perusteet.

Hervannan kampuksen rakennustalon L-siipeen on kesän aikana valmistunut uusi geotekniikan opetuslaboratorio, jossa tullaan kuluvan vuoden syksystä alkaen järjestämään käytännössä kaikki maa- ja kiviaineksiin liittyvät laboratorioharjoitukset sekä Tampereen yliopiston että TAMK:n opiskelijoille.  Uusi oppimisympäristö on ajanmukaisesti varusteltu ja opetuksen tarpeita ajatellen suunniteltu. Keskeisessä osassa opetuslaboratoriossa on tekemällä oppiminen, ja myös oppimisen monikanavaisuus korostuu. Konkreettiset maa- ja kiviaineksiin liittyvät tutkimukset havainnollistavat eri maalajien rakennettavuuteen vaikuttavia ominaisuuksia ja helpottavat maa- ja kiviaineksiin liittyvien ilmiöiden ymmärtämistä. Tila antaa mahdollisuuden myös vertaisoppimiseen, kun eri työvaiheissa olevat opiskelijat voivat jakaa osaamistaan. Vaikka laboratoriossa työskentelee samaan aikaan useita pienryhmiä, on yksittäisen ryhmän aikaisempaa helpompi edetä omaan tahtiin, kun esimerkiksi opetusvideoita voi seurata jokaisella työpisteellä erikseen. Tila on suunniteltu erityisesti joustavasti aikataulutettuun itsenäiseen työskentelyyn, jolloin vastuu ja vapaus tekemisestä on opiskelijoilla, mutta luonnollisesti ohjausta ja tukea on tarvittaessa saatavilla. Tila taipuu myös isompien ryhmien ohjaukseen tai vaikka luennointiin 30 hengelle monipuolisten AV-laitteiden avustuksella ja on jaettavissa kolmeen osaan. Tila on lukuvuoden aikana kovassa käytössä, pelkästään syyslukukauden aikana tiloja käyttää n. 120 – 150 opiskelijaa viikoittain.

Tilan laitekannan ylläpidosta ja huollosta sekä osaltaan opiskelijoiden ohjauksesta vastaa Leena Lehtinen, joka on Maa-, pohja- ja ratarakenteiden tutkimusryhmän laboratoriopalvelutiimin uusin jäsen. Tutkimuslaboratorio Geolan monipuolisesta palvelutarjonnasta löydät lisätietoa osoitteesta https://research.tuni.fi/mpr/geola/.