Robottibussipilotti Vantaan Kivistössä

Rakennustekniikan yksikköön kuuluva Liikenteen tutkimuskeskus Verne on mukana automaattibussia ja sen operoimista kehittävässä aIGO2-hankkeessa. Hankkeessa ajetaan automaattibussipilottia ja kehitetään automaattiautoilla tapahtuvaa joukkoliikenteen syöttöliikennettä Vantaan Kivistössä Sensible4:n kehittämällä GACHA-automaattibussilla.

GACHA-bus on suomalaisen Sensible4-nimisen yrityksen kehittämä 10+6 paikkainen täyssähköinen automaattipikkubussi, joka kykenee täysin automaattiseen ajamiseen. GACHA-bussin huippunopeus on 40 km/h. aIGO2 hankkeessa ajetaan GACHA-bussilla pilottia Vantaan Kivistössä alustavasti viiden viikon ajan (14.1 – 13.2.2020) tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 10-12 ja klo 13-15. GACHA-bussilla matkustaminen on pilotin ajan ilmaista ja kyytiin ovat tervetulleita kaikki halukkaat.

Liikenteen tutkimuskeskus Vernen roolina hankkeessa on toteuttaa käyttäjätutkimus, jolla kartoitetaan ihmisten suhtautumista ja asenteita automaattiajamiseen ja lisäksi arvioidaan automaattibussien soveltuvuutta ja operointimahdollisuuksia esimerkiksi joukkoliikenteen runkolinjojen syöttöliikenteessä niin kutsutulla viimeisellä kilometrillä. GACHA-bussin erityispiirteenä on pyrkiä olemaan maailman ensimmäinen automaattiauto, joka kykenee liikkumaan kaikissa sää- ja keliolosuhteissa. Yhtenä käyttäjätutkimuksen ominaispiirteenä onkin matkustajakokemuksen tutkiminen osana talvella ajettavaa pilottia ja sen vertaaminen kesäisiin olosuhteisiin.

Käy Vantaan Kivistössä koeajamassa maailman ensimmäistä talvikeleilläkin toimivaa automaattiautoa ja ota samalla osaa myös käyttäjätutkimuksen.

Lisätietoja: Tampereen yliopisto, tutkija  Timo Liljamo timo.liljamo@tuni.fi