Tutkimuksen avulla Tampereen kaupungin kiinteistönmuodostusprosessia lyhennettiin merkittävästi

Kimmo Sulosen meneillään olevassa väitöskirjatutkimuksessa saatujen tulosten avulla Tampereen kaupunki on pystynyt pienentämään lohkomistoimituksen keston parhaimmillaan noin neljästä kuukaudesta jopa alle kahteen viikkoon. Yhtälailla asiakaslähtöisyys on parantunut.

Suomessa rakentamiseen liittyy erilaisia julkisen tahon ohjaamia viranomaisprosesseja kuten kuntien maankäytön ohjausta ja valvontaa. Keskeisiä maankäytön prosesseja ovat mm. kaavoittaminen, tontinjako ja kiinteistönmuodostus sekä rakennuslupaprosessit.

Prosessikehitys kaikissa viranomaistoimissa on jatkuvaa ja juuri nyt meneillään oleva maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistus mahdollistaa uusien innovaatioiden hyödyntämisen.

Kimmo Sulosen väitöskirjatyö kiinteistökehittämisen alalla keskittyy viranomaisprosessien tehokkuuden parantamiseen, erityisesti tontinjaon ja kiinteistönmuodostuksen prosessissa. Työssään Sulonen on tutkinut sekä asiakkaiden että viranomaisten toimintaprosesseja. Tutkimuksessa on jaettu asiakkaan tarpeiden ennakointi uudella tavalla asiakaslähtöisyydeksi ja on asiakkaan osallistamista prosessissa asiakasläheisyydeksi.

Sulonen tarkasteli työssään Tampereen kaupungilla toteutettua kiinteistönmuodostamista ja sen kehitystyötä vuosina 2017-2018. Kiinteistönmuodostamisessa muodostetaan kunnan kaavoittamille alueille uusia kiinteistöjä (tontteja) asumisesta liikerakennuksiin ja teollisuusrakennuksiin. Prosessin kehitystyö keskittyi sen sujuvoittamiseen asiakastarpeen perusteella hyödyttäen sekä kunnan toimintoja että asiakastarpeita. Työkaluina toimivat mm. Lean-ajattelu, kriittinen prosessiperiaatteiden nykytarpeen tarkastelu ja asiakastarvekartoitus.

Kehittämisen tuloksena kiinteistönmuodostusprosessiin liitettiin asiakastarpeiden selvitys (esim. alkuhaastattelu tai tapaaminen), jossa prosessin tarpeista kuten tarvittavista selvityksistä ja aikataulusta keskusteltiin.

Tehokkuuden parantaminen on mahdollistanut asiakkaiden sekä kunnan paremman ennakoinnin ja suunnitelmallisuuden osaprosessin osalta ja vähentänyt kiinteistönmuodostustoiminnan ruuhkautumista kaupungilla. Prosessi on nykyisellään käytössä mm. Tampereen ja Hämeenlinnan kaupungeilla.

Sulosen väitöskirja on osa Tampereen yliopiston PlanCity-tutkimusprojektia, jossa ovat mukana yliopiston kiinteistökehittämisen, kaupunkisuunnittelun ja tietojohtamisen tutkimusalat.

Kimmo Sulonen on julkaissut kolme artikkelia ja neljäs artikkeli julkaistaan tämän syksyn aikana. Tällä hetkellä Sulonen kirjoittaa väitöskirjansa yhteenvetoa. Tavoitteena on saada väitöskirjatyö valmiiksi vuoden 2020 aikana.

Teksti: Kimmo Sulonen

Aiheesta on julkaistu artikkeli aiemmin Maankäyttö-Lehdessä. http://www.maankaytto.fi/arkisto/mk219/mk219_2128_sulonen.pdf

Lisätietoja: Ari Ahonen, ari.ahonen@tuni.fi