Uusia opetuksen sisältöjä ja toteutustapoja liikkeellä

Rakennustekniikan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tarkoitetut johdanto-opinnot uudistettiin syksyllä 2018 sekä teemojen että toteutustapojen osalta. Maisterivaiheen opiskelijoille järjestettiin kaksi uutta rakentamisen kiertotalouteen liittyvää kurssia, joissa tehtiin laajamittaista yhteistyötä yritysten ja Aalto-yliopiston kanssa.

Fuksien 10 op laajuisten johdantokurssien pääteemoiksi valittiin ”Rakentaminen osana yhteiskuntaa” ja ”Rakentaminen ja rakennusmateriaalit”. Opintojaksoilla oli perinteisiä asiantuntijaluentoja, mutta niiden lisäksi oleellisen osan opintojaksoa muodostivat opiskelijoiden alaan ja toisiinsa tutustumista sekä ryhmäytymistä tukevat erilaiset tehtävät. Opintojaksoja suunniteltiin Rakennustekniikan laboratorion opetusryhmässä, jossa myös opiskelijat ovat mukana. Tutkijat ja opiskelijat osallistuivat laajasti myös toteutukseen, sillä molempien opintojaksojen toteutuksessa tehtiin töitä pienryhmissä ja näin myös aiempaa suurempi osa henkilökunnasta tuli tutuksi fukseille. Molempia opintojaksoja suorittaa 112 fuksia, joista suurimmalle osalle kirjataan myös kokonaissuoritukset, toteaa yliopisto-opettaja Minna Leppänen, joka oli aktiivisesti mukana opintojaksojen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Mikä oli uutta johdantokursseilla?
Opiskelijat perehtyivät pienryhmissä rakennusmateriaaleihin, etsivät tietoa ja laativat materiaalikortit. Asiantuntijaluennoitsijat saivat eri materiaaliryhmien luennoissaan keskittyä enemmän erilaisiin käyttökohteisiin, kun perusasiat materiaaleista selvitettiin itse.  Materiaalikortit olivat oleellinen osa tenttimateriaalia, joten niistä laadittiin lyhyet esitykset, jotka tallennettiin. Ryhmän vetäjinä toimineet tutkijat tarkastivat ja arvioivat kortit ja muut opiskelijat tekivät vertaisarvioinnin.

Rakentaminen osana yhteiskuntaa –opintojakso toteutettiin viikoittaisilla asiantuntijaluennoilla ja pienryhmissä tehtävillä harjoituksilla. Harjoituksissa käsiteltiin neljää isoa rakennushanketta eri teemojen näkökulmasta. Teemoina olivat esimerkiksi lupa-asiat, kaavoitus ja rakentamisen ympäristövaikutukset.  Lopputulemana opiskelijat tuottivat posterin, joka esiteltiin avoimessa tilaisuudessa rakennustalon aulassa.

Molemmilla opintojaksoilla hyödynnettiin EXAM-tenttiä osasuorituksena ja käytettiin moodlen läsnäoloseurantaa.

Kiertotalous osaksi DI-tutkintoa nyt ja tulevaisuudessa
Kiertotalous on yksi tulevaisuuden tärkeistä teemoista. Osana Sitran tukemaa yliopiston kiertotalouden sivuainekokonaisuuden pilotointia järjestettiin syksyllä opintojaksot Kiertotalous talonrakentamisessa ja Kiertotalous infrarakentamisessa.

Talopuolen toteutuksesta vastasi tutkijatohtori Jukka Puhto. Toteutuksen harjoitustöihin saatiin aiheita yrityksiltä. Kurssille osallistui 16 innokasta opiskelijaa.

Infrapuolen toteuttivat yliopisto-opettaja Minna Leppänen ja projektipäällikkö Pirjo Kuula yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa etäyhteyden kautta siten, että kuuden lähipäivän luennot järjestettiin yhtä aikaa molemmilla kampuksilla. Luennoitsijat esiintyivät joko Tampereella tai Espoossa, tai etäyhteyden päässä Oulussa tai Helsingissä. Etäyhteyden kautta osallistui myös yritysten ja viranomaisten edustajia omilta työpisteiltään. Kurssille ilmoittautui lähes 80 osallistujaa, mutta kurssin aikana osallistujamäärä on hieman kutistunut, ja lopullinen määrä lienee 50 osallistujan paikkeilla, toteaa Pirjo Kuula. Infrakurssin harjoitustyön aiheena oli uusiomateriaalien käyttömahdollisuudet todellisissa infrahankkeissa teknisestä, ympäristöllisestä ja taloudellisesta näkökulmista. Meneillään olevassa opintojen uudistuksessa kiertotalouskurssit siirtyvät pysyväksi osaksi DI-vaiheen opintoja ja tulevaisuudessa aihepiiri integroidaan osaksi esimerkiksi suunnittelukursseja, jolloin erilliset kiertotalouskurssit voitaneen jättää pois ohjelmasta, pohtii Pirjo Kuula.

Tuulahduksia amerikkalaisesta yliopistomaailmasta
yliopistolla vieraileva professori Pasi Lautala Michigan Tech yliopistosta järjesti syksyllä erikoisopintojakson ”Introduction to North American Rail Transport”, jossa opiskelijat perehtyivät pohjoisamerikkalaiseen rautatieliikennejärjestelmään. Lippalakkipäisen professorin johdolla päästiin kokemaan myös huomattavasti keskustelevampaa ja värikkäämpää opetustyyliä.  Näitäkin luentoja seurasi Adobe Connectin välityksellä muutama etäopiskelija.

Teksti ja kuva:
Yliopisto-opettaja Minna Leppänen minna.leppanen@tuni.fi, +358 40 1981733