Vaativien korjaushankkeiden johtaminen on haastava laji

Vaativissa korjaushankkeissa on ollut isoja ongelmia: kustannusarviot ovat ylittyneet ja aikataulut ovat menneet pitkiksi. Syynä tähän ovat usein olleet mm. liian kevyesti laaditut kuntotutkimukset ja puutteelliset korjaussuunnitelmat. Myös hankkeiden organisoimisessa ja johtamisessa on ollut ongelmia.

Tampereen yliopiston rakentamistalouden tutkimusryhmän syksyllä päättyvässä tutkimuksessa havaittiin, että isoimmat ongelmat vaativissa korjaushakkeissa aiheutuvat riittämättömistä ja väärin kohdistetuista kuntoselvityksistä, samoin kriittisiä rakennuksen mittatietoja ei ole useinkaan selvitetty riittävällä tarkkuudella. Tämä on johtanut siihen, etteivät korjaussuunnitelmat ole olleet toteutuskelpoisia tai tarvittavia suunnitelmia ei ole toimitettu ajoissa työmaalle. Osassa hankkeista oli ongelmia hankkeen organisoinnissa ja johtamisessa. Tutkimuksessa on myöskin osoitettu, että on erittäin hyödyllistä laatia erilaisia korjausvaihtoehtoja ja analysoida niiden toteutettavuus ennen kuin päätetään tehtävän korjauksen sisällöstä.

Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa analysoitiin kahdeksan hiljattain toteutettua vaativaa korjaushanketta. Niistä selvitettiin ongelmat ja niiden juurisyyt. Osa tutkitusta hankkeista oli onnistuneita.

Tutkimuksen toisessa vaiheessa tutkijat osallistuivat rakennuttajan asiantuntijoina kahden käynnissä olleen sisäilmaongelmaisen koulukorjaushankkeen ohjaamiseen ja toiminnan kommentointiin. Vantaan Jokiniemen yhtenäiskoulun korjaushankkeessa tutkijat osallistuivat hankesuunnittelua edeltävään selvitysvaiheeseen ja Helsingin Kalliossa sijaitsevan Alesis Kiven koulun korjaushankkeessa he osallistuivat suunnittelun ohjaukseen.

Tutkimus on tehty yhteistyössä kiinteistön omistajien, konsulttitoimistojen ja rakennusliikkeiden kanssa. Yhteistyökumppaneina ja tutkimuksen rahoittajina ovat toimineet: Espoon kaupunki, Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto, Lahden Tilakeskus, Senaatti-kiinteistöt, Vantaan kaupunki, Consti Yhtiöt Oyj, Fira Oy, NCC Suomi Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Granlund Oy ja Ramboll Finland Oy.

Tutkimukselle valmistellaan jatkohanketta, joka on tarkoitus kohdistaa vaativiin käyttötarkoitusten muutoksiin.

Tutkimuksen raportit:

Aalto, Tuomas; Saari, Arto; Junnonen, Juha-Matti (2017), Vaativien korjaushankkeiden ongelmat ja niiden torjunta: Vaativien korjaushankkeiden johtaminen -tutkimuksen osaraportti 1, Tampereen teknillinen yliopisto. Rakennustekniikan laboratorio. Rakennustuotanto ja -talous. Raportti 22, Tampere, 69 s. Julkaisun pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-4066-0

Vaahtera, Antti-Jussi, Saari, Arto; Junnonen, Juha-Matti (2018), Korjaushankkeen epävarmuuden hallinta suunnitteluvaiheessa: Vaativien korjaushankkeiden johtaminen -tutkimuksen osaraportti 2. Tampereen teknillinen yliopisto. Rakennustekniikan laboratorio. Rakennustuotanto ja -talous. Raportti, Vuosikerta. 25, Tampereen teknillinen yliopisto. Rakennustekniikan laboratorio. Tampere, 50 s. Julkaisun pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-4167-4

Uotila, Ulrika; Saari, Arto; Junnonen, Juha-Matti (2019), Vaativan korjaushankkeen riskien ja epävarmuuksien hallinta hankesuunnitteluvaiheessa : Vaativien korjaushankkeiden johtaminen -tutkimuksen osaraportti 3. Tampereen yliopisto, Rakennustekniikka, Tutkimusraportti 1. Tampere, 73 s. Julkaisun pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1136-0

Lisätietoja:
Professori Arto Saari