Tiedekunnassa tapahtuu monella saralla - dekaanin katsaus toimintaan

Toiminta rakennetun ympäristön tiedekunnassa oli vuonna 2019 monipuolista sisältäen merkittäviä uusia avauksia niin tutkimuksessa, opetuksessa kuin yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.

Tiedekunnan tutkimustoiminta pysyi vuonna 2019 varsin vakaana – joitakin suuria hankkeita saatiin päätökseen ja uusia käyntiin. Esimerkkeinä uusista avauksista voidaan mainita rakennusalan kiertotalouteen liittyvä EU-hanke sekä useammat puurakentamiseen liittyvät hankkeet. Tiedekunta panosti myös vahvasti tutkimusedellytysten parantamiseen. Esimerkiksi rakennusfysiikan alueella tehtiin merkittäviä investointeja tutkimusinfrastruktuuriin.

Rakennetun ympäristön tiedekunta osallistuu myös aktiivisesti toukokuussa 2019 käynnistyneen TURN (Tampere Urban Research Network) -verkoston kehitystyöhön. Tämä kaupunkitutkimuksen monitieteinen verkosto kokoaa yhteen suuren joukon tutkijoita eri tiedekunnista ja sen tehtävänä on vahvistaa tutkijoiden keskinäistä yhteistyötä.

Koulutuksen osalta rakennetun ympäristön tiedekunnassa tapahtui vuonna 2019 useita merkittäviä asioita. Näistä näkyvin oli uuden monialaisen, kansainvälisen Sustainable Urban Development kandidaatin tutkinto-ohjelman perustaminen. Konkreettinen uusi avaus oli myös rakennustekniikan geo-opetuslaboratorio GELLab (Geo Engineering Learning Laboratory), jota käyttävät sekä yliopiston että TAMKin opiskelijat.

Jatkuvan oppimisen käytäntöjä kehitettiin rakennustekniikan jatkuvan oppimisen pilottihankkeen avulla, jossa rakennesuunnittelun maisterivaiheen syventävien opintoja tarjotaan työelämässä oleville insinööreille ja diplomi-insinööreille. Näiden aivan uusien asioiden ohella myös olemassa olevaa koulutustoimintaa kehitettiin: sekä arkkitehtuurin että rakennustekniikan tutkinto-ohjelmien uudistetut opetussuunnitelmat otettiin käyttöön ja TAMK-yhteistyön tiivistämistä jatkettiin.

Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen alueella näkyviä avauksia olivat vuonna 2019 käynnistyneet kaksi Industry Professor -tehtävää infrarakentamisen digitalisaatioon ja betonirakenteisiin liittyen. Molempien tehtävien taustalla on merkittävä yritysrahoitus.

Hyvin tärkeä tiedekunnan vaikuttamisen alue on eurooppalainen rakennusalan standardisointityö, johon rakennustekniikan eri alueiden asiantuntijat ovat osallistuneet aktiivisesti. Suunnittelustandardien vaikutus koko rakennusalaan on varsin merkittävä, ja niissä on tärkeää huomioida kansalliset näkökohdat muun muassa ilmastoon ja geologiaan liittyen.

Tiedekunta järjesti myös patoturvallisuutta käsittelevän koulutuksen yhdessä Kainuun ELY-keskuksen kanssa. Koulutus keräsi noin 200 osallistujaa, mikä kertoo koulutuksen tarpeesta ja vaikuttavuudesta. Vuoden 2019 loppupuolella juhlittiin arkkitehtuurin koulutuksen 50-vuotista taivalta, ja juhlallisuuksiin osallistui yli 200 entistä ja nykyistä opiskelijaa sekä yhteistyökumppaneita.

Viime vuoden aktiivinen toiminta on jatkunut nyt vuonna 2020 kaikilla toimintamme osa-alueilla. Korona-pandemian aiheuttama siirtyminen etäopetukseen ja -tutkimukseen on sujunut verrattain hyvin ja sen vaikutukset toimintaan on pystytty hallitsemaan. Tiedekunnan ajankohtaisista tapahtumista ja uutisista saat jatkossakin tietoa seuraamalla Momentti-uutiskirjettämme sekä Ajankohtaista-sivustoamme https://sites.tuni.fi/rak/ajankohtaista/

Lisätietoja: Dekaani Antti Lönnqvis, +358405446288, antti.lonnqvist@tuni.fi

Rakennetun ympäristön tiedekunta