Insinööri (ylempi AMK), Energiamurroksen johtaminen, verkkototeutus, syksy 2024

Korkeakoulujen syksyn yhteishaku alkaa 28.8.2024 kello 8.00 ja päättyy 11.9.2024 kello 15.00. Kehittämissuunnitelman tulee olla ladattuna hakemuksellesi Opintopolussa 18.9.2024 kello 15.00 mennessä. Tämän jälkeen kehittämissuunnitelman lataaminen ei ole enää mahdollista. Vain määräaikaan mennessä palautetut kehittämissuunnitelmat huomioidaan valinnassa. Luethan tarkemmat ohjeet suunnitelman palautuksesta tämän sivun lopusta.

Opiskelijavalinnan perusteena olevien kehittämissuunnitelmien tulee olla tehtynä hakukohteena olevan tutkinto-ohjelman opetuskielellä. Opiskelijavalinta tehdään kehittämissuunnitelman perusteella. Kehittämissuunnitelman tekemiseen ei anneta lisäohjeita. Hakijan tulee perehtyä annettuihin ohjeisiin itsenäisesti. Lisätietoa hakukohteesta löydät Opintopolku.fi -palvelusta.

KEHITTÄMISSUUNNITELMAN PISTEYTYS

Kehittämissuunnitelmasta saatava maksimipistemäärä on 100 pistettä. Alin hyväksyttävä pistemäärä on 40 pistettä.

KEHITTÄMISSUUNNITELMAN OHJEET

Kehittämistehtävä viittaa organisaatioiden toimintamallien parantamiseen, mikä johtaa entistä parempaan, tehokkaampaan tai muutoin edistyneempään toimintaan. Kehitystyön kohteena voi olla esimerkiksi työntekijöiden työtehtävät, organisaatioiden prosessit ja toimintatavat. Kehittämistyössä saatetaan myös luoda uusia konsepteja, tuotteita tai palveluita, tai se voi olla muulla tavoin työelämää edistävä projekti.

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on kohdeorganisaatiolle (esim. opiskelijan omalle työpaikalle) toteutettu kehittämistehtävä, joka kytkeytyy tutkintoon. Opinnäytetyön laajuus on 30 opintopistettä, joka vastaa noin 800 työtuntia. Valintakokeessa laaditun suunnitelman avulla pääset nopeasti vauhtiin opinnäytetyön toteuttamisvaiheeseen tullessasi valituksi. Pystyt valmistumaan suunnitellusti ja etenemään urallasi. On myös mahdollista, että opintojen aikana työpaikka ja näin ollen kehittämistehtävä vaihtuu. Mikäli tiedossasi ei ole työlle mahdollista toimeksiantajaa, kirjoita kehittämissuunnitelma itseäsi ammatillisesti kiinnostavasta aiheesta fiktiiviselle organisaatiolle.

Ohje:

• Laadi kehittämissuunnitelma esseen muotoon suomen kielellä.
  • Käytä riviväliä 1,5, kirjasinkokoa 12 ja reunamarginaalia 3 cm.
  • Merkitse käyttämäsi lähteet tekstiin ja laadi lähdeluettelo.
  • Esseen kokonaispituus on 400–700 sanaa: kaikki sanat lasketaan.
  • Kirjoita ylä- tai alatunnisteeseen nimesi ja kehittämistehtävän toimeksiantaja yhteystietoineen. Jos tehtävällä ei ole toimeksiantajaa, merkitse ”Ei toimeksiantajaa”.
  • Tallenna valmis tiedosto PDF-muodossa Opintopolun hakemukselle. Nimeä tiedosto tyylillä Sukunimi_Etunimi_Kehittämissuunnitelma_Energiamurroksen johtaminen.pdf.

Ohjeet kehittämissuunnitelman kirjoittamista varten:

1. Rajaa ja otsikoi kehittämissuunnitelmasi osuvasti.

2. Kuvaile työelämän kehittämishaaste ja sen tausta ja mitä asiaa haluaisit opinnäytetyönäsi kehittää. Perustele, miksi valitsemasi asian kehittäminen on sopiva tutkinto-ohjelman opinnäytetyön aiheeksi

3. Kirjoita johdanto, jossa viittaat kehittämishaasteeseen liittyviin kansallisten ja kansainvälisten tutkimusten tuloksiin ja aiheen yleiseen tilanteeseen lähteineen. Kirjaa lähteet tekstiin ja lähdeluettelo tehtävän loppuun.

4. Kirjaa, mistä teoreettisista lähtökohdista voisit kehittämishaastetta lähteä tutkimaan ja kehittämään ja/tai mitä teoriataustaa vasten voisit kehittämishaastetta tutkia ja ratkaista.

5. Miten aiot toteuttaa kehittämistehtävän? Kuvaa kehittämismenetelmää, aineistoa, ja hankkeeseen osallistujia. Miten toimeksiantajasi on sitoutunut hankkeen toteuttamiseen?

6. Pohdi mitä konkreettista hyötyä kehittämistehtävästä olisi työelämälle ja kohdeorganisaatiolle? Entä oman asiantuntijuutesi kehittymiselle?

7. Suunnittele kehittämistehtäväsi aikataulu ja tarvittavat resurssit, pohdi miten pystyt käyttämään kehittämistehtävään työaikaa tai omaa aikaasi

Arviointikriteerit

• Kehittämiskohteen rajaus käsitteellisesti, ajankohtaisuus sekä perusteltu merkittävyys työelämän kehittämisen näkökulmasta (maksimi 15 pistettä)
  • Aiheen soveltuvuus alan ja tutkinto-ohjelman opinnäytetyöksi (maksimi 10 pistettä)
  • Hakijan perehtyneisyys kehitettävään alueeseen kirjallisuuden avulla ja lähteiden käyttö (maksimi 25 pistettä)
  • Lähestymistavan ja menetelmien kuvaaminen sekä kehittämistehtävän toteuttamiskelpoisuus (maksimi 25 pistettä)
  • Opiskelijan oman asiantuntijaroolin kuvaus ja kehittyminen työn aikana (maksimi 5 pistettä)
  • Suunnitelman rakenne, selkeys, johdonmukaisuus ja oikeakielisyys (maksimi 20 pistettä).

KEHITTÄMISSUUNNITELMAN PALAUTUS

Vaihe 1. Jätä hakemuksesi Opintopolku.fi -palvelussa

Hakuaika päättyy 11.9.2024 klo 15.00.

Lue lisätiedot liitteiden lataamisesta hakemukselle

Vaihe 2. Lataa kehittämissuunnitelma hakemuksellesi

Kun olet lähettänyt hakemuksesi määräaikaan mennessä, saat vahvistussähköpostissa linkin, jonka kautta voit lisätä hakemuksellesi liitteitä. Kehittämissuunnitelma tulee ladata hakemukselle ohjeissa mainitussa muodossa ja hakemus tulee olla lähetetty 18.9.2024 kello 15.00 mennessä. Aloitathan suunnitelman palauttamisen hyvissä ajoin välttääksesi mahdolliset internet-yhteydestä tai palvelimen kuormituksesta johtuvat ongelmat. Määräajan umpeutumisen jälkeen TAMKille toimitettuja suunnitelmia ei huomioida.

• Nimeä tiedostosi selkeästi (Sukunimi_Etunimi_Kehittämissuunnitelma_Energiamurroksen johtaminen.pdf.)
  • Lataa kehittämissuunnitelmasi hakemuksellesi kaikkiin hakemiisi Energiamurroksen johtamisen hakukohteisiin
  • Tallenna hakemukselle tekemäsi muutokset

Teethän palautuksen hyvissä ajoin, jotta vältyt viime hetken teknisiltä haasteilta. Suunnitelma tulee olla ladattu ja tallennettu hakemukselle ennen määräajan päättymistä, jotta se huomioidaan valinnassa.

Menestystä hakuun!