Sähkökatkojen vaikutus sähköiseen tenttimiseen

Kuvituskuva, lamput

Tulevana talvena on mahdollista, että Tampereen korkeakouluyhteisön kampuksen tai kampusten sähkönjakelua rajoitetaan sähköpulan takia. Sähkökatkon aikana ei ole mahdollista suorittaa sähköisiä tenttejä kampuksella tai kampuksilla, joita sähkökatko koskettaa. Alta löydät ohjeet, miten sinun tulee toimia, jos EXAM-tenttisi estyy tai keskeytyy ennalta ilmoitettu tai suunnittelemattoman sähkökatkon takia.

EXAM-tentin suorittaminen

• Jos tenttisi estyy tai tenttiaikasi tulisi lyhenemään sähkökatkon takia, siirrä tenttivaraus toiseen ajankohtaan ennen tenttiajan alkamista. Kirjaudu EXAM-järjestelmään ja tee varaukseen muutos Ilmoittautumiset-sivulla (kynäkuvake).
  • Jos tenttisi estyy sähkökatkon takia etkä ehdi perua tai muuttaa varausta, voit tehdä uuden tenttivarauksen vasta, kun edellinen tenttivarauksesi on päättynyt. Perumaton tenttivaraus ei vaikuta suorituskertojen määrään.
  • Jos tenttisi on estynyt sähkökatkon takia, mutta et saa varattua uutta tenttiaikaa, koska tenttiperiodi on päättynyt, ota yhteyttä tentaattoriin ja kerro tapahtuneesta. Tentaattorilla on mahdollisuus pidentää tenttiperiodia tai toteuttaa tentti henkilökohtaisena tenttinä.
  • Jos tenttisi keskeytyy äkillisen sähkökatkon takia, poistu tenttitilasta rauhallisesti ja ota yhteyttä tentaattoriin. EXAM-järjestelmä palauttaa automaattisesti tenttiajan päätyttyä vain järjestelmään kirjoitetut tenttivastaukset ja sinne liitetyt vastaustiedostot. Tentaattorin kanssa on mahdollista keskustella tentin uusimisesta tai esim. siitä, onko tapahtunut mahdollista ottaa huomioon tenttisuorituksen arvioinnissa.

EXAM-tilojen käyttö

• EXAM-tilasta on poistuttava viimeistään 10 min ennen ennalta ilmoitetun sähkökatkon alkamista turvallisen siirtymisen mahdollistamiseksi. Otathan tämän huomioon suorittaessasi tenttiä EXAM-tilassa sellaisena päivänä, jolloin kampuksella on ennalta ilmoitettu sähkökatko. Myös äkillisen sähkökatkon sattuessa tilasta tulee poistua rauhallisesti.
  • Saavutettavien tenttitilojen käyttöä rajoitetaan ennalta tiedossa olevan sähkökatkon takia siten, että tila suljetaan jo tuntia ennen tiedossa olevan sähkökatkon alkamista.
  • Sähkökatkon jälkeen on varauduttava siihen, että turvallinen liikkuminen EXAM-tilaan onnistuu vasta kampuksen valojen palautuessa. Odota rakennuksen aulassa, kunnes turvallinen kulku tiloihin on mahdollista. Varaudu lisäksi siihen, että sinun on ehkä käynnistettävä tenttikone uudelleen. Sähkökatkon jälkeen on siis mahdollista, että joudut aloittamaan tenttisi myöhässä.

Tenttivierailu

• Jos kohdekorkeakoulussa on tiedossa sähkökatkos, ilmoitetaan siitä viipymättä tenttivierailijan kotikorkeakoululle. Kotikorkeakoulu pystyy kontaktoimaan tenttivierailijaa henkilökohtaisella sähköpostilla.

Seuraathan näiden ohjeiden lisäksi Tampereen korkeakouluyhteisön sähkökatkoja koskevaa yleistä tiedotusta. Intraan on julkaistu korkeakouluyhteisön opiskelijoille ja henkilökunnalle suunnattu uutinen sähkökatkoihin varautumisesta. Uutinen: Varaudumme ennalta ilmoitettuihin sähkökatkoihin – Tutustu toimintaohjeisiin, miten toimit sähkökatkotilanteessa (Intra). Lisäksi löydät intrasta yleiset toimintaohjeet sivulta Sähkökatkot.

Kysymyksiä ja palautetta sähköiseen tenttimiseen ja EXAM-järjestelmään liittyen voit lähettää sähköpostitse osoitteeseen exam@tuni.fi.