Jatkuva oppiminen

mies istuu ja nainen katsoo olan takaa mitä mies tekee.

Strateginen ohjausryhmä määritteli jatkuvan oppimisen

Jatkuvan oppimisen strateginen ohjausryhmä aloitti toimintansa TAMKissa keväällä 2023. Ohjausryhmää tarvitaan, koska jatkuva oppiminen on lähitulevaisuuden keskeisiä kehittämiskohteita ja jatkuvaan oppimiseen liittyvät toiminnat sijaitsevat eri yksiköissä. Koordinoitua näkemystä tarvitaan myös Digivisio 2030 -kehitystyössä. Strategisessa ohjausryhmässä on edustus kaikista jatkuvan oppimisen kannalta kriittisista toiminnoista. Syksyn aikana ohjausryhmä määritteli, mitä jatkuvalla oppimisella TAMKissa tarkoitetaan: TAMKin jatkuvan oppimisen määritelmä on valmis (tuni.fi).

Koulutukseen liittyvä jatkuvan oppimisen toiminta on kasvanut vuoden aikana merkittävästi. Uusina aloituksina oli Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittamia tekniikan, liiketalouden, terveysalan ja kulttuurialan koulutuksia. Lisäksi TAMKissa alkoi maahanmuuttaneille kaksi korkeakouluopintoihin valmentavaa koulutusta, joista toinen toteutuu englanninkielisessä ja valtakunnallisessa PrepProg-hankkeessa. Toinen, suomenkielinen koulutus on TAMKin toteuttama, ja sen aloitti 18 opiskelijaa.

Avoimen ammattikorkeakoulun opintopistemäärä kasvoi edellisestä vuodesta yli 3 000 opintopisteellä. Uutena aloitettiin Kaupan liiton kanssa yhdessä suunniteltu Digitaalisen liiketoiminnan 30 opintopisteen opintokokonaisuus. Vuoden aikana aloitimme 6 erikoistumiskoulutusta. Olemme edelleen Suomen suurin erikoistumiskoulutusten järjestäjä.

Jatkuva oppiminen on TAMKin liiketoiminnan kulmakivi. Vuoden 2023 aikana järjestettiin yli 40 myytävää koulutusta kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaille. Näitä koulutuksia järjestettiin kaikissa TAMKin osaamisyksiköissä. Kotimaisissa koulutuksissa painottui erityisesti sosiaali- ja terveysala. Kansainvälisille opiskelijoille suunnatut kansainvälisen liiketalouden sekä riskienhallinnan ja kiertotalouden kokonaisuudet herättivät paljon mielenkiintoa.

Vuonna 2023 tutkimus-, kehittämis-, innovaatio- ja opetustoiminnan (TKIO) tuottama osaamistieto otettiin mukaan jatkuvan oppimisen määritelmään ja tunnistettiin sen systematisoinnin arvo. Tämä lisää tulevaisuudessa jatkuvan oppimisen toimintamallien ja sisältöjen tutkimusperustaisuutta, ennakointia, infrastruktuureja ja työelämälähtöisyyttä.

Täydennyskoulutus sai vuoden 2023 aikana yhteensä 360 palautetta. Palautekyselyssä kysytään koulutuksen hyödyllisyydestä, sisällöstä ja toteutustavasta, oppimisympäristön ja järjestelyjen toimivuudesta sekä suositteluhalukkuudesta. Palaute oli yleisesti ottaen varsin kiittävää: kysymysten keskiarvot olivat yli kahdeksan – esimerkiksi koulutuksen suositteluhalukkuus oli 8,6 asteikolla 1–10.

Kiitos upeasta koulutuksesta! Ryhmän ilmapiiri onnistuttiin rakentamaan turvalliseksi ja oppimista tukevaksi. Koulutus antoi paljon henkilökohtaisella tasolla.
– Asiakaspalaute täydennyskoulutuksesta

Erinomainen. Paljon ajantasaista tietoa, materiaalia, hyvää tiedotusta ja ohjausta käytännön asioista.
– Asiakaspalaute täydennyskoulutuksesta

Tutustu jatkuvan oppimisen avainlukuihin.

Teksti:
Hanna Ilola, johtaja, pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Hannu Koponen, liiketoimintapäällikkö
Lea Yli-Koivisto, päällikkö, jatkuva oppiminen
Markus Aho, innovaatiopäällikkö, soveltavan tutkimuksen keskus

Toimitus: TAMKin viestintä
Kuvat: Konsta Leppänen