Yhteiset palvelut hyödyttävät korkeakouluyhteisöämme monella tapaa
Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto kehittävät yhdessä Tampereen korkeakouluyhteisöä sekä suomalaista korkeakoulutusta. Tavoitteena on jatkuvasti parantaa vaikuttavuuttamme koulutuksessa muun muassa oppimisympäristöjen jakamisella ja TKI-toiminnassa tieteellisen tutkimuksen ja sen työelämään soveltamisen yhteishankkeilla. Parannamme tehokkuutta ja varmistamme käytettävissä olevan osaamisen kattavuuden tuottamalla keskitetysti sisäisiä palveluja sopimallamme työnjaolla.
Yhteistyötä koulutuksessa ja hankkeissa
Kesäkuussa järjestimme yhdessä Pedaforumin, joka on vuosittainen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pedagogiikan konferenssi. Teaching and Learning Centren marraskuinen teemaviikko johdatti korkeakouluyhteisön jäsenet avoimen oppimisen aiheeseen muun muassa webinaarien ja työpajan muodossa.
E3-hankkeessa kehitimme ratkaisuja epidemioiden ja pandemioiden varalle. Käynnistimme RECO2.0-hankkeen tavoitteena uudenlainen kehitysalusta, jossa kaupungin toimijoiden yhteisö toimii hiilinegatiivisen yhteiskunnan edistämiseksi. Kestävä aivoterveys -hankkeemme sai näkyvyyttä yhteiskunnallisella SuomiAreena-festivaalilla. Veimme päätökseen RUOKO-hankkeen, jossa kehitettiin take away -ruokapakkauksille ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja ja uusia kierrätysratkaisuja.
Jaetuissa palveluissa on etunsa
Yhteiset yhteisöpalvelumme luovat synergiaetuja osaamisen käytössä ja palveluiden kehittämisessä. Molemmissa korkeakouluissa asiakkailla on käytettävissä laaja yhdistetty asiantuntijaosaaminen. Yhteisten palveluiden kehittämispotentiaali on suuri erityisesti digitalisaation ja palveluautomaation hyödyntämisessä. Hankinnoissa ja ostopalveluissa olemme yhdessä toimimalla saavuttaneet merkittäviä etuja ja kustannussäästöjä.
TAMKissa tuotamme yliopistolle liikuntapalvelut sekä tila- ja kiinteistöpalvelut. Yliopisto vastaa kirjasto-, talous- ja tietohallintopalveluista sekä matkapalveluiden kehittämisestä ja yhteishankintojen kilpailuttamisesta. Palveluiden yhteisessä asiakastyytyväisyyskyselyssä yleisarvosanojen keskiarvo nousi selvästi edellisvuodesta lukemaan 3,9 (asteikolla 1–5). Eri palveluissa keskiarvo oli alimmillaankin 3,5.
TAMKin palvelut saivat kiitosta:
Palvelut ovat kehittyneet myönteiseen suuntaan viime aikoina vaikeista olosuhteista huolimatta.
Pääosin palvelut toimivat hyvin.
Yliopiston vapaan sanan palautteissa kehut suuntautuivat erityisesti henkilöstölle:
Tuli hyvä mieli, kun tätä kyselyä täyttäessäni huomasin, miten avuliaiden tyyppien kanssa sitä saakaan olla tekemisissä! Kiitos kyselystä.
Yleisesti ottaen palveluiden henkilökunta on ollut nopeaa, joustavaa ja ystävällistä.
TAMK tuki yliopiston Karvi-auditointia laadunhallinnan asiantuntijatyöllä vuoden ajan (0,2 htv). Yhteisen tulostus- ja kopiointiratkaisun kilpailutimme seuraavalle nelivuotiskaudelle yhteistoiminnassa pääkaupunkiseudun korkeakoulujen omistaman Unigrafia Oy:n kanssa. Kesällä siirsimme pienhankintojen tukemisen ja tilaustoiminnan yliopistolta ostettavasta taloushallintopalvelusta TAMKin omaan hankintapalveluun.
Teksti: Mikko Naukkarinen, palvelujohtaja, yhteisöpalvelut
Toimitus: TAMKin viestintä
Kuva: Konsta Leppänen