Koulutus

Mies ja nainen tutkivat 3D-tulostinta.

Mahdollistamme yksilöllisempiä valintoja ja osaamisen suuntaamista

Jatkoimme strategiakärkiemme mukaista kehitystyötä koulutuksen sisältöjen ja rakenteiden uudistamiseksi. Suurimpana muutoksena saimme opetussuunnitelmiin valinnaiset ammattiopinnot sekä sosiaali- ja terveysalan yhteiset opinnot, jotka lisäävät opiskelijoiden valinnan mahdollisuuksia. Kiinnitimme huomiota keskeyttäneiden opiskelijoiden määrän kasvuun, johon reagoimme tekemällä selvityksen keskeyttämisten syistä. Opettajien pedagogisen kehittämisen osalta osaamismerkit vakiinnuttivat asemansa. Syksyllä 2024 alkavaa suuhygienistikoulutusta valmistelimme tilojen osalta.

Kampuksilla on ollut vilkasta, ja toimintamme on normalisoitunut korona-ajan jälkeen. Digiteknologian hyödyntäminen opintojaksoilla on kuitenkin jäänyt käyttöön. Syksyllä aloittaneiden opiskelijoiden ryhmäytyminen on sujunut hyvin poikkeusvuosien jälkeen.

Opettajat ovat innostavia ja hauskoja. Päivät on hyvin suunniteltu ja opiskelu ei ole liian energiaa vievää, varsinkin kun aiheet ovat mielenkiintoisia ja esitetään koukuttavasti. Koulutuksessa pääsee paljon tekemään asioita käytännössä jo heti alussa. Myös ryhmäytyminen opiskelijoiden kesken on onnistuttu tekemään erittäin hyvin ja siihen on kannustusta saatu paljon. Kouluun on turvallista ja innostavaa tulla joka päivä. – Uuden opiskelijan palaute, media-ala

Ryhmäytyminen toimi hyvin orientaatioviikolla. Kaikki opiskelijat ovat hyvin vastaanottavia uusia kohtaan. – Uuden opiskelijan palaute, palveluliiketoiminta

Koulutuksen ja oppimisen palveluiden palvelumuotoiluprosessi eteni suurin harppauksin. Muotoilimme palvelut kokonaisuuksiksi ja siirryimme tiimimäiseen työskentelymalliin. Pääkampuksen Palvelukadulle avasimme matalan kynnyksen monikanavaisen Palvelupisteen, josta opiskelijat saavat neuvontaa ja palveluohjausta. Uudistimme Palvelukadun ilmeen yhdessä rakennusarkkitehtiopiskelijoiden kanssa tavoitteenamme parantaa palveluiden tunnistettavuutta ja saavutettavuutta.

Opiskelijoiden antama vuosipalaute (2. ja 3. vuosikurssin opiskelijat) parani kaikissa opinto- ja koulutuskysymyksissä, vaikka tutkinto-ohjelmakohtaista vaihtelua esiintyy. Monissa aiemmin heikon arvion saaneissa väittämissä on pitkäjänteisen työn tuloksena tapahtunut tasaista nousua. AMK-tutkinnon suorittaneiden opiskelijoiden palaute on yhä valtakunnallista keskimääräistä tasoa. Sen sijaan YAMK-opiskelijoiden palaute on parantunut aiemmista vuosista.

Etäopetus/hybridiopetus on suurimmaksi osaksi onnistunut hyvin. – Opiskelijan vuosipalaute, röntgenhoitaja

Etäopetus oli myös osin todella hyvää ja tuki oppimista, etenkin ohjelmointikursseilla, kun tallenteita pystyi katsomaan myöhemmin omaan tahtiin. Etäopetuksen määrä oli toki 1. ja 2. vuonna suurta johtuen koronasta ja C-siiven remontista, mutta tämä oli siis ainakin omalla kohdallani vain plussaa. Etäopetus täytyy kuitenkin osata järjestää laadukkaasti. – Opiskelijan vuosipalaute, tietojenkäsittely

Suurin osa valmistuu tavoiteajassa

Opiskelijoidemme opinnot etenivät hyvin. Tavoiteajassa AMK-tutkinnon suorittaneiden osuus nousi edelleen – luku oli 71,4 % vuonna 2023. Kaikkiaan tutkintokoulutuksessa suoritettiin opintopisteitä enemmän kuin aiempina vuosina, yhteensä lähes 467 000 opintopistettä.

AMK-tutkintojen määrällistä tavoitetta emme saavuttaneet. AMK-tutkintoon valmistuneita opiskelijoita oli 1804, mikä on 126 enemmän kuin edellisenä vuonna, mutta jäimme tavoitteesta vielä 266 tutkinnon verran jälkeen. YAMK-tutkinnoissa ja ammatillisissa opettajankoulutuksissa ylitimme tavoitteen.

TAMK on yhä vetovoimainen ammattikorkeakoulu

AMK-tutkintoon johtavissa hakukohteissa yhtä aloituspaikkaa kohti oli keskimäärin yli neljä ensisijaista hakijaa. Tutkinto-opiskelijoita oli yhteensä 11 183, mikä on enemmän kuin edellisenä vuonna. AMK-tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelijamäärä kasvoi ja YAMK-tutkintoon johtavassa koulutuksessa hieman laski. Ammatillisissa opettajankoulutuksissa oli 465 opiskelijaa.

Kansainvälisiä tutkinto-ohjelmia on kaikilla aloillamme. Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden määrä on yhä kasvussa, mikä on linjassa strategiamme painopisteiden kanssa. Kansainvälisiä opiskelijoita oli vuonna 2023 yhteensä 1010, joista EU/ETA-alueen ulkopuolelta tulevia oli 780.

Kohti työelämää

Opiskelijoidemme tilanne työmarkkinoilla koulutuksen päättyessä oli hyvä. Valmistumisvaiheen palautekyselyyn vastanneista AMK-tutkinnon suorittaneista 75 %:lla oli työpaikka ja työllistyneistä lähes 75 % työllistyi Pirkanmaalle. YAMK-tutkinnoista valmistuneista 89 % ilmoitti olevansa työssä ja noin 55 % työllistyi Pirkanmaalle.

Ulkomaalaisista AMK-tutkinnon suorittaneista lähes 51 % on työllistynyt, ja heistä 85 % on työllistynyt Suomeen. Ulkomaalaisista YAMK-tutkinnon suorittaneista lähes 70 % on saanut töitä, ja heistä lähes 43 % Suomesta.

Toimenpiteet opiskelijoiden tukemiseksi ja hyvinvoinnin parantamiseksi

Aloitimme ohjauksen mallin kehitystyön ja vahvistimme opiskelijahyvinvointia. Olemme tunnistaneet kolme erilaista opiskelijaprofiilia (vähäinen tuen tarve, lisätuen tarve, erityisen tuen tarve), joille laadimme palvelupolut opiskelun eri vaiheisiin. Päivitimme opintojen ohjauksen kokonaismallin, jossa tunnistamme eri toimijoiden roolit ja keskeiset tehtävät. Opiskeluhyvinvoinnin tuen vahvistamiseksi teimme aktiivista sidosryhmäyhteistyötä YTHS:n, Tampereen kaupungin ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

Tutustu koulutuksen avainlukuihin.

Tutustu koulutusmäärien kehitykseen.

Teksti: Katja Komulainen, koulutusvararehtori
Toimitus: TAMKin viestintä
Kuva: Konsta Leppänen