Perjantai 25.1.

Nuorten päivä järjestetään perjantaina 25.1.2019 kello 9.00–15.00 Tampere-talossa osana Tieteen päivien Tampereen ohjelmaa. 9.-luokille ja toisen asteen opiskelijoille suunnattu päivä koostuu monialaisista tiedeluennoista, työpajoista ja näyttelystä.

Nuorten päivään osallistuminen on maksutonta, mutta osallistuminen edellyttää sitovaa ennakkoilmoittautumista. Ilmoittautuminen 18.1.2019 mennessä

Opettajat tai muut ryhmien yhteyshenkilöt voivat ilmoittaa oheisella lomakkeella ryhmänsä. Voitte valita ohjelmaa koko Nuorten päivän ajaksi tai osallistua vain yhteen tai kahteen ohjelmakokonaisuuteen. Muistakaa varata aikaa myös esittelypisteisiin tutustumiseen.

Tutustu Nuorten päivän ohjelmaan ja ilmoita ryhmäsi mukaan luennoille ja työpajoihin tästä linkistä 18.1.2019 mennessä.

Infoa päivää varten

 

Päivän ohjelma

 

Luennot

Ilmoita ryhmäsi mukaan luennoille ja työpajoihin tästä linkistä 18.1.2019 mennessä.

Paikka: Pieni Sali

Luennot ovat noin 45 minuutin mittaisia kokonaisuuksia, joiden jälkeen on tilaa keskusteluille. Luentokokonaisuuksia on viisi, ja niihin kaikkiin on ennakkoilmoittautuminen.

9.00 – 10.00 Luentokokonaisuus 1: Totuuden jälkeinen aika

Mikä on totta somessa?

Yliopiston lehtori Maria Mäkelä, Tampereen yliopisto

Kertomuksen vaarat -projektin johtaja Maria Mäkelä luennoi, miten tekaistuistakin tarinoista voi tulla somessa ”totta”, jos niihin on helppo samastua ja ne tarjoavat moraalisen opetuksen helpossa paketissa.

Kuka hyötyy, kun provosoidut sosiaalisessa mediassa?

Tutkijatohtori Jenni Hokka, Tampereen yliopisto

Puheenvuorossa tutkijatohtori Jenni Hokka kertoo, miten algoritmit toimivat ja miksi sosiaalisen median alustoille, kuten YouTubelle ja Facebookille, kaikenlaiset kohut ovat hyvä asia.

10.15 – 11.15 Luentokokonaisuus 2: Avaruustutkimus ei sovi heikkohermoisille

Rohkenisitko lähteä Marsiin, ja mitä se tarkoittaisi oikeasti?

Yliopettaja Antti Perttula, Tampereen ammattikorkeakoulu.

Perttula vetää Marsin asuttamiseen liittyvää projektia, joka on osa Yhdysvaltain avaruus- ja ilmailuhallinto NASAn Epic Challenge -ohjelmaa.

Miltä aurinkokunta näyttää? Aurinkokunnan kuvantaminen matematiikan ja satelliittien avulla

Assistant professor Sampsa Pursiainen, Tampereen yliopisto

Toisinaan aurinkokunnassa vaeltava asteroidi eksyy maapallon lähistölle ja planeettamme saattaa joutua törmäyskurssille asteroidin kanssa. Maata uhkaava asteroidi voitaisiin tällaisessa uhkaavassa tilanteessa hajottaa tai suistaa uudelle radalle. Monimutkaiseen toimenpiteeseen tarvitaan tietoa asteroidin koostumuksesta, joka taas pystytään selvittämään inversiomatematiikalla, Sampsan tutkimusalalla.

Miten astronautit käyttävät lisättyä todellisuutta (AR)

tutkija Jaakko Karjalainen, VTT

Tutkija Jaakko Karjalainen esittelee astronauttidemoa ja kertoo, miten lisätyn todellisuuden (augmented reality, AR) työkalu on tulevaisuudessa astronauttien hyödynnettävissä vaativissa huolto-olosuhteissa ja laitteiden reaaliaikaisen tilan seurannassa avaruudessa.

 

11.30 – 12.30 Luentokokonaisuus 3: Nuoret ja rohkeus

Nuoret ja rohkeus kertoa

Jasmin Kaunisto, lehtori Poliisiammattikorkeakoulu

Lehtori, psykologi Jasmin Kaunisto kertoo työstään, jossa liikutaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvien rikosten maailmassa.

Tavoitteenani on viestittää nuorille, että on rohkeaa kertoa asioista aikuisille ja viranomaisille.  Nuorten on usein vaikea aluksi kertoa itseen tai vaikkapa kaveriin kohdistuneesta pahoinpitelystä tai seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Kertomisella on kuitenkin usein paljon myönteisiä seuraamuksia, joita haluan nostaa esille ja hälventää siihen liittyviä pelkoja.

Rohkeutta yrittämiseen

Yrittäjä, projektipäällikkö Petteri Kiuru

Omakohtaista kokemusta tehdä rohkeita valintoja työssä ja yrittäjyydessä. Mitä kaikkea yrittäjyys voi antaa.

Pettri Kiuru on Tampereen ammattikorkeakoulussa Proakatemialla opiskeleva yrittäjä. Tiimiyritys Hurma Projekti Osk:n perustajajäsen, entinen business leader ja nykyinen projektipäällikkö.

 

12.45 – 13.45 Luentokokonaisuus 4: Pelit ja rohkeus

Professori, pelitutkija Olli Sotamaa

Pelikulttuurien tutkimuksen professori Olli Sotamaa pohtii, mitä yhteistä on pelien pelaamisella, pelien tekemisellä ja pelien tutkimisella. Mitä on rohkeus peleissä ja onko se jotenkin erilaista kuin muilla elämän alueilla?

 

14.00 – 15.00 Lecture 5: To be or not to be a scientist
Professor of Molecular Biology Howard “Howy” Jacobs, Tampere University

Science at high school can sometimes seem very hard work. There is just so much information to learn and, once you’ve learned it, it feels like you have to go back to the beginning and learn it all over again, before you can even remember half of it.

But science as a career is very different. Yes, We do rely on a huge body of work that came before us. But the fun of doing science is that we are always pushing at the frontiers not only of stuff we don’t know ourselves, but which nobody else knows either. We are like those who left the first human footprints on the moon.

Here I will tell something about my own journey, and about the footprints I have made.

 

Muuta koettavaa ja nähtävää

Ilmoita ryhmäsi mukaan luennoille ja työpajoihin tästä linkistä 18.1.2019 mennessä. Työpajat (planetaario ja yhteiskuntasimulaattori) ovat 40 minuutin mittaisia kokonaisuuksia.

Planetaario, URSA
Kesto: 40 minuuttia
Henkilömäärä: max 25

Planetaarioesitys tarjoaa ajanmukaisen käsityksen maailmankaikkeudesta. Valojen sammuessa planetaarion sisällä paljastuu kosmos pienoiskoossa: silmien tottuessa pimeään taivaalta erottuu tuhansittain tähtiä. Esityksissä käsitellään yötaivaan ilmiöitä ja perusasioita tähtitaivaan liikkeestä.

Näytös 1 klo 9.00
Näytös 2 klo 10.00
Näytös 3 klo 11.00
Näytös 4 klo 12.00
Näytös 5 klo 13.00
Näytös 6 klo 14.00

Yhteiskuntasimulaattori
Tila: Riffi
Kesto: 40 minuuttia
Henkilömäärä: max 50

Yhteiskuntasimulaattori on yläkouluihin, lukioille ja ammatillisiin oppilaitoksiin suunnattu oppimispeli, jonka tarkoituksena on herättää luokassa keskustelua ja lisätä ymmärrystä yhteiskunnan toiminnasta, äänestämisestä ja yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta. Pelin tarkoituksena on osoittaa nuorille, että heidän äänellään on merkitystä ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen kuuluu kaikille.

Pelin aikana päästään äänestämään monista ajankohtaisista yhteiskunnallisista kysymyksistä ja niiden seurauksia simuloidaan yhdessä. Samalla nuoret pääsevät kokeilemaan elämää erilaisten ihmisten saappaissa. Minkälaisen yhteiskunnan te luotte?  Ennakkoilmoittautuminen.

Lue lisää Yhteiskuntasimulaattorista.

Työpajat:
Työpaja 1 klo 9.00
Työpaja 2 klo 10.00
Työpaja 3 klo 11.00
Työpaja 4 klo 12.00
Työpaja 5 klo 13.00

Muumimuseon varjoteatterityöpaja kaiken ikäisille

Muumimuseon työpajat tarkentuvat myöhemmin.

 

Esittelypisteillä kosketeltavaa, testattavaa ja ihmeteltävää

Pepper ja Nao humanoidirobotit

  • Uuden ajan asiakaspalvelija Pepper on humanoidirobotti, joka ottaa kontaktia ihmiseen. Tällä hetkellä yliopistossa on muun muassa hanke Sosiaalinen robotti asiakaspalvelijana. Siinä tarkastellaan ihmisen ja robotin välistä vuorovaikutusta ja asiakkaiden käyttökokemusta. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka sosiaalinen robotti voisi toimia asiakaspalvelijoiden työkaverina, oppia kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja vastaamaan heidän tarpeisiinsa. Nao-robottia on käytetty apuna esimerkiksi hoivatyössä ja Nao osaa ohjata vaikkapa robottijumpan.

Pullonlajittelurobotti

  • Robotti pystyy erottamaan voimaohjauksen avulla täyden ja tyhjän pullon toisistaan ja tekemään lajittelun sen perusteella.

TUTLab AR hiekkalaatikkodemo

  • Kyseessä on lisätyn todellisuuden (Augmented Reality AR) sovellus, jossa yksinkertaisella järjestelyllä demotaan kyseisen toiminnon mahdollisuuksia.

Iän arviointi

  • Tietokone arvioi ikäsi ja sukupuolesi kasvokuvan perusteella. Uskallatko kokeilla? Ihmisen iän arviointi on esimerkki ihmiselle helposta mutta tietokoneelle haastavasta tehtävästä. Viime vuosina saavutetut läpimurrot koneoppimisessa sekä kuva-analyysissä ovat kuitenkin mahdollistaneet tarkkuuden viemisen uudelle tasolle, joka on tarkkuudeltaan jo lähellä ihmisen tekemää arviota. Menetelmä perustuu datalähtöiseen syväoppimiseen: tietokoneelle on näytetty eri ikäisten ihmisten kuvia ja se on oppinut erottelemaan piirteet, jotka antavat viitteitä testihenkilön iästä. Oppiminen ja opitun pitkäkestoinen muistaminen ovatkin ajankohtaisia teemoja koneoppimisessa.
  • Uutena ominaisuutena demoon on liitetty kokeellinen julkkishaku, joka etsii suomalaisten julkimoiden tietokannasta samannäköisimmän kasvokuvan.

Legorobotti

  • Legorobotti koostaa käyttäjän luoman 3D mallin pohjalta rakennusohjeet, joita seuraten se kykenee löytämään ja asettamaan oikean kokoisen ja värisen Lego palikan omalle paikalleen rakennusalustalla.