B. Supporting Doctoral Students

1. Mitä minusta tulee isona? Tutkijakoulutohtorikoulutettavien jatkourien tukena, esimerkkinä ura- ja kehityskeskustelut
(Elise Pinta, Tiia Forsström & Johanna Toivonen de Gonzales, Turun yliopisto)

2.Mentorointia kaikille – tavoitteet ja toimintatavat
(Kaisa Hakkila,  Turun yliopisto)

Mentorointi on ohjausprosessi, jossa osaava ja kokeneempi asiantuntija (mentori) antaa tukea kehittymishaluiselle henkilölle (aktori). Mentorointi tukee aktoria hänen itsensä asettamien tavoitteiden mukaan esim. työuran suunnittelussa tai sen uudelleen suuntaamisessa, verkostojen laajentamisessa oman alansa toimijoiden kanssa ja oman osaamisen tunnistamisessa. Turun yliopistolla on koko yliopiston kattava mentorointiohjelma, joka tukee opiskelijoita ja henkilöstöä oman osaamisen kehittämisessä ja tunnistamisessa. Tohtorikoulutettavien ja tutkijatohtoreiden mentorointiohjelma järjestetään yhdessä Turun yliopiston ja Åbo Akademin kanssa. Aktorit valitaan hakemusten perusteella. Mentoreiksi haluavilta otetaan ilmoittautumisia vastaan ympäri vuoden.

3.Vertaisuus voimavarana jatko-opinnoissa
(Terhi Nokkala & Johanna Kiili, Jyväskylän yliopisto)

Jyväskylän yliopistossa pilotoitiin lukuvuonna 2017-2018 jatko-opiskelijoille suunnattu vertaismentoroinnin toimintamalli, jossa keskityttiin tukemaan jatko-opiskelijoiden kiinnittymistä akateemiseen yhteisöön, monitieteistä verkostoitumista ja tutkijan valmiuksien sekä urasuunnitteluun liittyvien taitojen kehittymistä. Vertaismentorointi toteutettiin kahdessa monitieteisessä ryhmässä, joissa kummassakin oli kaksi akateemisella uralla edennyttä koordinaattoria, ja neljästä viiteen jatko-opiskelijaa. Pilottiin osallistuneet jatko-opiskelijat ja koordinaattorit pitivät ohjelman kestoa ja tapaamistiheyttä toimivina. Ryhmien monitieteisyys ja matala hierarkia sekä avoimissa keskusteluissa syntynyt vertaisuuden ja vertaistuen kokemus keräsivät kiitosta osallistujilta.