Yhteisö on teknologiaa vahvempi – musiikkiala Web3:n kynnyksellä

Web3 ja uuden ajan internet – hypeä, harhaa vai käännekohta? -paneelikeskustelu Music x Mediassa syyskuussa 2025
Web3 ja uuden ajan internet – hypeä, harhaa vai käännekohta? -paneelikeskustelu. Panelistit vasemmalta: Marja Konttinen, Elina Leppälä, Eero Ekebom, Jenni Sainio, Veera Rusanen ja moderaattori Marko Harinen. Kuva: Leo Leppänen

Music x Mediassa torstaina 24.9.2025 järjestetty paneeli Web3 ja uuden ajan internet: hypeä, harhaa vai käännekohta kokosi yhteen musiikkialan asiantuntijoita, artisteja ja tuotannon ammattilaisia. Keskustelun järjestivät Metropolian ja Humanistisen ammattikorkeakoulun Tuottajakeskus Living Lab sekä Lume Luovat Web3-ajassa -hanke.

Paneelin moderaattorina toimi Marko Harinen. Keskustelijoina olivat digitaalisen markkinoinnin ja luovien teknologioiden ammattilainen Marja Konttinen ja tuottaja sekä luovan alan elämystalouden asiantuntija Elina Leppälä Metropoliasta, Jenni Sainio ja Eero Ekebom Animal Mode -yhtyeestä sekä Veera Rusanen Tiketti Oy:stä.

Keskustelussa tarkasteltiin paitsi uusien teknologioiden mahdollisuuksia myös sitä, miten verkostot voivat tukea musiikkialan toimijoita uuden ajan internetin sekä Web2:n (sosiaalisen median aikakausi) murroskohdassa. Tämä kytkeytyy suoraan Tuottajakeskus Living Labin tavoitteisiin rakentaa verkostoja, jakaa tietoa ja tarjota alustoja, joilla tuottajat ja tuottajanomaisissa työtehtävissä toimivat luovien alojen ammattilaiset voivat kehittää uusia toimintamalleja yhdessä.

Tuottajaverkosto oppimisen ja kokeilujen tukena

Monelle muusikolle ja tuottajalle Web3 näyttäytyy pirstaleisena ja vaikeaselkoisena kokonaisuutena. NFT-minttaus, DAO-rakenteet ja tokenisointi eivät ole vain teknisiä prosesseja, vaan liittyvät tekijänoikeuksiin, hinnoitteluun ja täysin uudenlaisiin ansaintamalleihin.

Music x Median paneelikeskustelu.
Veera Rusanen, Tiketti Oy ja Marko Harinen. Kuva: Leo Leppänen.

Tuottajakeskus Living Labin näkökulmasta juuri tässä piilee verkoston voima, sillä kukaan ei jää yksin ratkomaan kysymyksiä. Yhteinen foorumi tarjoaa mahdollisuuden kokeilla, jakaa kokemuksia ja kasvattaa asiantuntijuutta yhdessä.

Tuottajaverkoston avulla voidaan esimerkiksi selvittää, miten NFT-lippuja voitaisiin hyödyntää konserttien ennakkomyynnissä tai kuinka älysopimukset mahdollistavat automaattiset rojaltimaksut. Yhteistyö madaltaa kynnystä kokeilla uutta ja tuo käytännönläheistä tukea alan kehittämiseen.

Tuottajaverkoston erilaisia malleja

Web3:n kaltaiset ilmiöt edellyttävät yhteisiä kohtaamispaikkoja ja jatkuvaa vuoropuhelua. Tulevaisuuden tuottajaverkosto voisi toimia monin eri tavoin:

  • Oppimisen alustana, jossa taiteilijat, tuottaja-managerit ja teknologiatoimijat harjoittelevat yhdessä NFT-minttausta ja lohkoketjuteknologian soveltamista.
  • Monialaisena yhteisönä, joka tuo yhteen myös tuottajien lisäksi muut ammattikunnat, kuten juristit, teknologiayritykset ja markkinoinnin ammattilaiset.
  • Kokeilukulttuuriin perustuvana verkostona, joka toteuttaa pilottiprojekteja, kuten NFT-lippujen myyntiä tai virtuaalikonsertteja yhteistyössä artistien, agentuurien ja levy-yhtiöiden kanssa.

Tuottaja tulevaisuuden verkostoissa

Tuottajan rooli Web3-ajassa ei ole enää vain tuotannon ja koordinoinnin hallintaa, vaan yhä enemmän strategista osaamista, markkina-analyysiä ja yhteisön rakentamista. Verkoston sisällä olisikin tärkeää kehittää taitoja, jotka tukevat tuottajan kykyä rakentaa omaa rooliaan muuttuvilla markkinoilla: kykyä hahmottaa, miten luovuus ja talous kohtaavat digitaalisilla alustoilla, datan ja teknologian hyödyntämistä sekä kykyä toimia linkkinä taiteilijoiden, teknologia-alan ja yleisöjen välillä.

Tämä tarkoittaa myös uusien välineiden, kuten älysopimusten ja tokenien, haltuunottoa, mutta ennen kaikkea uudenlaista ajattelutapaa, jossa tuottaja on yhteisön rakentaja ja mahdollistaja. Verkosto tarjoaa turvallisen ympäristön näiden taitojen harjoitteluun ja tiedon jakamiseen yhdessä.

Osana kulttuuriekosysteemiä tällainen verkosto voisi kytkeytyä myös festivaaleihin ja muihin kulttuuritoimijoihin ja tuoda tätä kautta teknologian käytäntöön ja arkeen yleisemmin.

Paneelin oivallukset

Paneelissa todettiin, ettei Web3 ole enää pelkästään hypeä, vaan se muuttaa musiikkialaa jo nyt hitaasti mutta varmasti. Artistit kuten Snoop Dogg hyödyntävät jo NFT-lippuja ja virtuaalikonsertteja, ja suuret levy-yhtiöt rakentavat omia metaversumialustojaan.

Music x Media -paneelikeskustelussa äänessä Eero Ekebom Animal Mode -yhtyeestä.
Vas. Veera Rusanen, Elina Leppälä, Eero Ekebom ja Jenni Sainio. Kuva: Leo Leppänen.

Keskustelun painopiste oli kuitenkin enemmän yhteisöllisyydessä, sillä teknologia ei ratkaise mitään itsessään, vaan sen arvo syntyy siitä, miten ja kenen kanssa sitä käytetään.

Animal Mode -yhtyeen kaltaisten indieartistien perehtyminen Web3:een ja yhteistyö esimerkiksi Lume Luovat Web3-ajassa -hankkeen kanssa puhuu verkoston puolesta ja avaa mahdollisuuksia artisteille tavoittaa uusia yleisöjä sekä ansaintamahdollisuuksia.

 

Horisonttia avartavia näkökulmia Oulusta

Perjantaina Music x Mediassa järjestettiin myös Oulu2026-kulttuuripääkaupunkihankkeen luento Tehtävänä musiikkialan tulevaisuus, jossa aihetta käsittelivät tulevaisuusmuotoilija Minna Koskelo ja tulevaisuustaiteilija Auri Antinranta. He muistuttivat, että musiikin tulevaisuus ei ole annettu, vaan se rakennetaan yhdessä.

Luennossa korostui tulevaisuusajattelun merkitys ja kyky tunnistaa muutosajureita ja hiljaisia signaaleja. Web3 ja muut nousevat teknologiat nähtiin tällaisina mahdollisuuksina, joiden avulla voidaan kehittää uusia toimintamalleja.

Siinä missä Web3-paneeli keskittyi konkreettisiin esimerkkeihin, Oulu2026-keskustelu haastoi katsomaan pidemmälle tulevaisuuteen ja pohtimaan, millaisia rajoitteita oma ajattelumme voi asettaa muutokselle.

Yhdessä kohti uutta

Sekä Web3:a että musiikkialan tulevaisuutta käsitelleet paneelit nostivat esiin saman ydinsanoman: musiikkialan tulevaisuus rakentuu halusta oppia, kokeilla yhdessä ja kyvystä nähdä mahdollisuuksia uusissa ilmiöissä.

Tuottajakeskus Living Labin kaltaiset verkostot voivat tarjota tilan, jossa teknologiset trendit ja tulevaisuusajattelun välineet voidaan yhdistää. Näin Web3 ei ole vain teknologinen käännekohta, vaan myös mahdollisuus rakentaa vahvempaa, yhdessä oppivaa ja rohkeammin kokeilevaa musiikkialan yhteisöä.

Music x Media paneelikeskustelu.
Kuva: Leo Leppänen.

Music x Media on vuosittain Tampere-talossa järjestettävä musiikkialan ammattilaisten verkostoitumistapahtuma. Siellä musiikki-, viihde- ja tapahtuma-ala kohtaavat, artisteja unohtamatta.

Kirjoittaja:
Laura Haarala
projektipäällikkö, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Laura.Haarala2@metropolia.fi
+358 50 348 3210