Katsaus Keski-Suomen kulttuurin verkostoihin - löydätkö itsesi?

Kuva: Pixabay

Keski-Suomessa toimii useita virallisia ja epävirallisia tuottajaverkostoja. Kuitenkaan verkostojen kattavuus tuottajien ja tuottajan työn kaltaista tekevien henkilöiden osalta ei ole täydellinen.

Varsinkin maakunnassa työskentelee useita henkilöitä, jotka eivät tunnista kuuluvansa mihinkään maakunnalliseen verkostoon. Oman taide-, kulttuuri- tai tuotantoalan verkostoihin he saattavat kuitenkin kuulua. Esim. Pihtiputaalla asuva ja työskentelevä musiikkialan tuottaja ei välttämättä tunne Jyväskylän kollegoitaan, mutta on aktiivinen valtakunnan musiikkituottajaverkostossa.

Keski-Suomen liiton ja ely-keskuksen ylläpitämät verkostot

Keski-Suomen maakunta muodostuu 22:sta kunnasta. Maakunta on maantieteellisesti laaja ja kuntien väliset matkat voivat olla pitkiä, mikä luonnollisestikin vaikuttaa kuntien välisen yhteistyön tekemiseen. Läheskään kaikissa Keski-Suomen kunnissa ei työskentele kulttuurituottaja-nimikkeellä henkilöä. Osassa kunnissa on kuitenkin nimettyjä kulttuurivastaavia. Valtaosassa kyseessä ovat laajat yhdistelmätoimenkuvat, joista kulttuurin osuus on vain joitakin prosentteja. Tyypillisimmin kunnan kulttuuritoimen tehtävistä vastaa kirjaston tai kansalaisopiston henkilökunta.

Keski-Suomen liiton hallinnoima opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Keski-Suomen kulttuuritasku – kulttuurin alueellinen kehittämishanke on lähtenyt kehittämään kuntien välistä kulttuurityötä verkostoimalla lähikuntien kulttuurivastaavia yhteen. Maakunta on jaettu viiteen seutukuntaan. Tavoitteena on, että seutukunnat voisivat lisätä kuntien välistä yhteistyötä ja verkostoitumista, luoda yhteisiä tuotantorakenteita ja vahvistaa taiteilijoiden uusia työskentelymahdollisuuksia alueilla.

Arjen työpaineessa yhteistyön tekeminen edes lähikunnan kulttuurivastaavien välillä ei useinkaan ole aikaresurssien puolesta mahdollista, vaikka parhaimmillaan yhteistyö esim. tuotantojen osalta saattaisi tuoda myös helpotusta. Koko maakunnan kattavaa julkisen sektorin kulttuurivastaavien yhtä verkostoa ei taida tällä hetkellä olla. Syynä on varmasti se, että Keski-Suomen liitosta puutuu kulttuurin vastuuhenkilö ja toisaalta kunnissa panostus kulttuurityöhön on aliresurssoitua.

Keski-Suomen ely-keskus koordinoi Keski-Suomen luovat – luovan talouden kehittäminen -ryhmää. Siinä on edustettuina eri oppilaitosten luovien alojen kouluttajia, Business Jyväskylän ja Visit Jyväskylän kehittäjiä sekä muita aluekehittäjiä. Verkosto ei ole varsinainen tuottajaverkosto, mutta sen toiminta on luonteeltaan tiedottavaa ja koordinoivaa ja monet asiat liittyvät esim. tuotantoedellytyksiin.

Taiteen vapaa kenttä

Jyväskylässä toimii aktiivisesti Taiteen vapaa kenttä Jyväskylä -verkosto. Siinä on mukana 15 ammattimaisesti toimivaa kulttuuri- tai taideorganisaatiota, jotka ovat sopineet Jyväskylän kaupungin kanssa kumppanuussopimuksen. Verkostoon kuuluvat Company Uusi Maailma, Jyväskylän Kesä, Jyväskylän Taiteilijaseura, Jyväskylän Tanssiopisto, Keski-Suomen Alueooppera, Keski-Suomen elokuvakeskus, Keski-Suomen Kirjailijat, Keski-Suomen Tanssin Keskus, Lastenmusiikkiorkesteri Loiskis, Luovan valokuvauksen keskus, Taito Keski-Suomi, Tanssiryhmä Off/Balance, Teatteri Eurooppa Neljä, Teatterikone ja Yläkaupungin Yö.

Verkosto tekee vaikuttamistyötä taiteen ja kulttuurin edistämiseksi koko Keski-Suomen alueella. Se myös tilastoi ja tiedottaa tavoittamansa yleisön ja toimintansa tulot ja menot osoittaen näin myös vaikuttavuutensa kaupungin elinkeinoelämään.

Jyväskylän kaupungin ylläpitämät verkostot

Jyväskylän kaupungin kulttuuripalvelut on järjestänyt vuodesta 2019 saakka kulttuuritoimijoiden aamukahveja noin kerran kuussa. Ne ovat taiteen ja kulttuurin tekijöiden kohtaamispaikkoja, joissa tiedotetaan ajankohtaisista aiheista. Verkostoituminen ja kohtaaminen ovat toiminnan ytimessä ja tilaisuudet ovat avoimia yli toimintasektoreiden, mutta vuosien aikana kohderyhmäksi on muotoutunut lähinnä vapaan kentän ja kaupungin kulttuuripalvelujen toimijat.

Lisäksi Jyväskylässä toimii kaupungin ylläpitämänä Tapahtumakaupunki Jyväskylä -ryhmä, johon kuuluu urheiluseurojen toimijoita, kulttuuri- ja matkailuväkeä sekä kaupallisia tapahtumajärjestäjiä. Verkosto järjestää Tapahtumajärjestäjien aamukahvit -tilaisuuksia ja ylläpitää Facebook-ryhmää.

Kaupalliset toimijat, matkailuala ja freelancerit kaupungeissa ja maakunnassa

Vaikka joitakin verkostoja Jyväskylässä ja osin maakunnissa toimii, osa tuottajista ja tuottajan kaltaista työtä tekevistä on niiden ulkopuolella. Lisäksi on varsin tavallista, että eri toimijasektoreiden verkostot eivät kohtaa toisiaan. Esim.  kuntien kulttuurituottajat ja -vastaavat eivät tunne kaupallisen puolen tuottajia edes omalla alueellaan. Oletettavasti myös mitä kauemmaksi maantieteellisesti Jyväskylästä mennään, sitä yksinäisemmäksi tuottajan työ käy. Maakunnassa toimii useita vetovoimaisia matkailu- ja viihdekeskuksia, joissa työskentelee myös tuottajia. Olisi mahtavaa saada myös heidät mukaan verkostoon.

Keski-Suomen eri oppilaitoksista valmistuu vuosittain kymmeniä uusia tuottajia tai tuottajan kaltaista työtä tekeviä. Heidät olisi tärkeä saada verkostoon mukaan jo opiskelun loppuvaiheessa.  Tarvetta onkin koota yhteen eri taide- ja kulttuurialojen, tapahtuma- sekä matkailualan tuottajat kaikilta toimintasektoreilta yhteiseen tuottajaverkostoon. Yhteisiä intressejä on varmasti paljon ja osaamista ja kokemuksia riittää kaikilla jaettavaksi asti.

Kirjoittaja:
projektipäällikkö Sanna Pekkinen, Humak