Viiden kerran koulutuspaketissa tutustutaan kulttuurimatkailun perusteisiin ja sen tuottamiseen osana matkailualaa. Koulutuskerroilla esitellään kulttuurimatkailutuotteita, jotka hyödyntävät paikallista kulttuuriperintöä, tapahtumia ja elämyksiä, ja jotka on suunniteltu kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti.
Koulutuksessa tutustutaan myös kohderyhmälähtöiseen suunnitteluun, yhteistyöhön eri sidosryhmien kanssa, sekä markkinoinnin ja viestinnän peruskeinoihin osana kulttuurimatkailun kehittämistyötä.
Maksuttoman koulutuksen järjestää Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja se toteutetaan webinaarina. Kullekin kerralle on erillinen ennakkoilmoittautuminen.
1.osa Maanantai 29.9.2025 klo 14-16 Kulttuurimatkailun perusteet ja trendit
- Mitä kulttuurimatkailu on ja miksi se kasvaa?
- Kotimaiset ja kansainväliset matkailun trendit
- Kestävä kehitys ja paikallisuus kulttuurimatkailussa
- Inspiroivia esimerkkejä Suomesta ja maailmalta
Asiantuntijavieraana ohjaaja Tuula Viitaniemi.
– Ilmoittautumiset 1.osaan SeAMKin verkkolomakkeella (avautuu uuteen välilehteen).
2.osa Maanantai 20.10.2025 klo 14-16 Oman alueen ja organisaation kulttuuriset vahvuudet
- Kulttuuristen resurssien kartoitus (alueellinen ja paikallinen kulttuuri matkailun voimavarana)
- Tarinankerronnan mahdollisuudet
- Oman brändin ja identiteetin merkitys
Asiantuntijavieraina:
Toimitusjohtaja Tuula Lahti Visit Seinäjoki Region Oy:stä. Hän kertoo päivän teemaan liittyen alueellisesta ja paikallisesta kulttuurista matkailun voimavarana.
Kyrö Distillery Companyn myyntijohtaja Miko Heinilä kertoo, miten yrityksen rohkea tarina, yhteisöllisyys ja intohimo ovat vieneet Kyrön rukiin maailmankartalle – sekä miten tislaamosta on kehittynyt elämys, joka houkuttelee vierailijoita ympäri maailman.
🌾 Inspiroidu yrittäjyydestä, tarinankerronnasta ja siitä, kuinka matkailu ja paikallisuus voivat kasvaa yhdessä vahvaksi liiketoiminnaksi.
– Ilmoittautumiset 2.osaan SeAMKin verkkolomakkeella (avautuu uuteen välilehteen).
3.osa Maanantai 24.11.2025 klo 14-16 Tuotteistaminen ja kohderyhmälähtöinen suunnittelu
- Tuotteistamisen perusvaiheet
- Kohderyhmien määrittely ja asiakasprofiilit
- Elämyksellisyyden rakentaminen
– Ilmoittautumiset 3.osaan SeAMKin verkkolomakkeella (avautuu uuteen välilehteen).
4.osa Maanantai 12.1.2026 klo 14-16 Yhteistyö ja kumppanuudet
- Matkailu- ja kulttuurialan yhteistyön mallit
- Verkostojen hyödyntäminen ja kumppanien roolit
- Yhteisön osallistaminen ja paikallisten sitouttaminen
– Ilmoittautumiset 4.osaan SeAMKin verkkolomakkeella (avautuu uuteen välilehteen).
5.osa Maanantai 16.2.2026 klo 14-16 Markkinointi, viestintä ja tuotteiden lanseeraus
- Markkinoinnin erityispiirteet kulttuurimatkailussa
- Digitaalinen näkyvyys ja matkailualustat
- Myyntikanavat ja hinnoittelu
– Ilmoittautumiset 5.osaan SeAMKin verkkolomakkeella (avautuu uuteen välilehteen).
Lisätietoja:
asiantuntija Jussi Kareinen
puh. 040 830 4193
jussi.kareinen@seamk.fi
Tuottajakeskus Living Lab -projektia koordinoi Tampereen ammattikorkeakoulu kumppaneinaan Metropolia Ammattikorkeakoulu, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Humanistinen ammattikorkeakoulu ja elävän musiikin edunvalvontajärjestö LiveFIN ry. Hankeaika 1.1.2024-30.6.2026. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.