Musiikkiala ja esittävät taiteet liiketoimintana -koulutuskokonaisuus marraskuussa

Musiikkiala ja esittävät taiteet liiketoimintana 1 & 2, 12.11.2024 / 21.11.2024, Metropolia logo, Euroopan unionin osarahoittama logo, Tuottajakeskus Living Lab logo

Kiinnostaako sinua, miten musiikkialalla keikkamyynti toimii? Entä miten nykysirkuksen ja tanssin repertuaariteosten välittäminen ja myynti tapahtuu? Mitä lainalaisuuksia eri aloilla on välittäjätoiminnan suhteen? Musiikkiala ja esittävät taiteet liiketoimintana -koulutuskokonaisuus järjestetään hybriditoteutuksena 12.11. ja 21.11.2024.

Osa 1: Keikkamyynti ja repertuaariteosten myynti – liiketaloudelliset reunaehdot välittäjäportaan toiminnassa
Tiistai 12.11.2024 klo 9-12 Metropolia Arabian kampus, Oppimistila 1 AR323, Hämeentie 135, 00560 Helsinki / etä

Alojen välillä on eroja. Musiikkiala on kaupallista ja sen liiketoimintamalleissa on lainalaisuuksia, jotka eroavat esittävän taiteen välittäjätoiminnan toimintamalleista. Alojen välisen vuoropuhelun myötä saat kuvan eri alojen eroista ja yhtäläisyyksistä. Alojen ristiinpölytyksestä voi myös oppia alakohtaisesti uutta.

Koulutuksessa musiikkialan ja esittävien taiteiden välittäjätoiminnan asiantuntijat käyvät läpi edustamiensa taiteen alojen välittäjätoiminnan perusasioita:

• ohjelmatoimistojen/agentuurien, agenttien/taiteilijaryhmien edustajan ja teosten välittäjän/ohjelmamyyjien sekä managerien rooleja
  • liiketoimintamalleja
  • esitysmyyntiä
  • sopimuksia
  • kotimaisten ja kv-verkostojen rakentamista ja ylläpitoa
  • kiertueiden rahoitusta ja kustannuksia sekä
  • agenttien ja muusikoiden ja esittävän taiteen alan esiintyjien palkkioiden, myyntiprovisioiden ja palkkojen muodostusta.

Koulutuksen päätteeksi annetaan kotitehtävä, joka käydään läpi seuraavalla koulutuskerralla festivaalipromoottorin kanssa 21.11.2024. Ilmoittaudu mukaan verkkolomakkeella (avautuu uuteen välilehteen).

Ensimmäisen osan koulutuksesta vastaavat Tuottajakeskus Living Lab-hankkeen Metropolia Ammattikorkeakoulun osatoteutuksen projektipäällikkö Laura Haarala ja myös Metropoliassa työskentelevä Nea Granlund.

Laura Haarala, projektipäällikkö Metropolia
Laura Haarala, projektipäällikkö/Metropolia. Kuva: Haarala

Laura Haarala on työskennellyt muun muassa musiikkialan ohjelmatoimistoissa Piikkikasvi Agency ja Stupido Booking. Lisäksi hän työskentelee toiminnanjohtajana pääasiassa musiikkialan ohjelmatoimistoja edustavassa etujärjestössä Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry.

Projektipäällikkö Nea Granlund, Metropolia
Nea Granlund, projektipäällikkö/Metropolia. Kuva: Uupi Tirronen

Nea Granlund on toiminut aikaisemmin esittävän taiteen vapaalla kentällä sekä taiteilijaryhmän tuottajana että välittäjäportaan agenttina edustaen nykytanssi- ja nykysirkustaiteilijoita.

Hänellä on kansainvälisen ja kotimaan verkostojen rakentamiseen, taiteen välittämiseen ja myyntiin liittyvää osaamista ja kokemusta.
Tätä nykyä Granlund toimii Metropoliassa UUTOS-hankkeen projektipäällikkönä sekä VALUE ja LUOVI -hankkeissa asiantuntijarooleissa.

Osa 2: Promoottorin näkökulma – liiketaloudellisesti kannattavan tuotannon periaatteet
Torstai 21.11.2024 klo 9-12 Metropolia Arabian kampus, Oppimistila 3 AR309, Hämeentie 135, 00560 Helsinki / etä

Koulutuksen toisessa osassa keskitytään promoottorin näkökulmaan.

• Mitä asioita tulee ottaa huomioon taide- ja musiikkiohjelmiston suunnittelussa, jotta liiketaloudelliset realiteetit pysyvät hallussa?
  • Mitkä lainalaisuudet vaikuttavat, kun toimitaan yksityisellä sektorilla kaupallisten tuotantojen parissa myynnin ollessa keskiössä, julkisella sektorilla, jossa taiteillaan julkisen rahoituksen kanssa tai kolmannella sektorilla, jossa apurahat muodostavat talouden selkärangan?
  • Mistä voi aavistaa mikä myy ja miten markkinoinnin panostuksia voi seurata?
  • Miten tasapainotella kunnianhimoisen taiteellisen sisällön ja myyntiodotusten ristipaineessa?

Näihin kysymyksiin haetaan koulutuksessa vastauksia case-esimerkkien kautta. Ilmoittaudu mukaan koulutukseen verkkolomakkeella (avautuu uuteen välilehteen).

Toisen osan koulutuksesta vastaavat promoottori ja tuottaja Joni Käenmäki sekä Tuottajakeskus Living Lab-hankkeen Metropolia Ammattikorkeakoulun osatoteutuksen projektipäällikkö Laura Haarala.

Joni Käenmäki, tuottaja Savoy-teatteri Helsinki
Joni Käenmäki, tuottaja, Savoy-teatteri. Kuvaaja: Milla von Konow

Joni Käenmäki on promoottori ja tapahtumatuottaja, joka on toiminut kulttuurialalla monipuolisissa rooleissa yli 15 vuoden ajan. Hän on työskennellyt mm. Taideyliopistossa, Savoy-teatterissa sekä lukuisilla eri venueilla (Malmitalo, Musiikkiteatteri Kapsäkki) ja festivaaleilla (Flow Festival, Juuri Nyt Urban Folk Festival).

Nykyään Käenmäki toimii Savoy-teatterin promoottorina vastaten pääosin kansainvälisistä tuotannoista sekä freelancerina erilaisten kaupunkikulttuuria edistävien projektien parissa. Hänellä on kokemusta niin esittävän taiteen kuin musiikin tulosvastuullisesta tuotannosta ja kehittämisestä.

Voit osallistua koulutukseen paikan päällä Metropolian Arabian kampuksella (Hämeentie 135, 00560 Helsinki), etänä tai etälivekatsomoissa TAMKin pääkampuksella (Kuntokatu 3, 33520 Tampere) ja SeAMKin kampuksella (Kampusranta 11, 60320 Seinäjoki).

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen verkkolomakkeella (avautuu uuteen välilehteen).

Lisätiedot:
Laura Haarala,
projektipäällikkö, Metropolia ammattikorkeakoulu
laura.haarala2@metropolia.fi
puh. +358 50 348 3210

Tuottajakeskus Living Lab -projektia koordinoi Tampereen ammattikorkeakoulu kumppaneinaan Metropolia Ammattikorkeakoulu, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Humanistinen ammattikorkeakoulu ja elävän musiikin edunvalvontajärjestö LiveFIN ry. Hankeaika 1.1.2024-30.6.2026. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.