Collapsed Topics tuo apua laajan Moodle-alueen sisältöähkyyn

Uuden Moodle-version myötä käyttöösi on tullut uusi tapa jäsentää Moodle-kurssialuettasi. Perinteisestihän Moodle-alueen rakenteen on voinut jaotella aihe- tai viikkonäkymiin. Jos alue sisältää paljon työkaluja, tiedostoja ja muuta sisältöä on näkymä joskus täyden oloinen ja kurssisivua joutuu selaamaan löytääkseen etsimänsä. Siksi sinun kannattaa harkita käyttäväsi Collapsed Topicsia kurssialueellasi.

Mitä tarvitsen?

Tarvitset Moodle-kurssialustan sekä jo hiukan kurssisisältöä.

Collapsed Topics -kurssisivuformaatin ideana on, että käyttäjä voi avata ja sulkea aihe- tai viikko-osiota tarpeen mukaan. Oletuksena aktiivinen aihe tai viikko on avoinna ja muut osiot suljettuina. Muiden osioiden auki- ja kiinniolon Moodle muistaa käyttäjäkohtaisesti, kun kurssisivulle palataan seuraavan kerran.

Collapsed Topics -kurssiformaatissa käyttäjät voivat sulkea tai avata otsikoiden alla olevat sisällöt näkyviin. Otsikkoa klikkaamalla voi tarkastella vain kyseisen osio sisältöjä. Viereisessä kuvassa vain otsikot näkyvät (Pienennä kaikki osiot)

Yllä olevassa kuvassa ensimmäisen osion sisällöt on klikattu näkyviin.

Miten toimin?

Collapsed Topics valitaan Hallintatyökaluista löytyvällä Muokkaa asetuksia -sivulla. Kurssiformaatti -otsikon alla löytyy kurssimuoto-kohta, johon voi valita Collapsed Topics -näkymän. Valinnan jälkeen avautuu lisää kenttiä, joissa voi vaikuttaa esim. otsikkopalkkien väreihin.

Mitä kannattaa huomioida?

Collapsed topics sopii hyvin myös alueille, jossa osallistujien ei tule työskennellä kaikissa osoissa, vaan eri sisältöjä on jaoteltu eri alaryhmille. Tällöin opiskelija voivat helposti tarkastella vain juuri hänelle kuuluvaa sisältöä.

Collapsed Topicsia kannattaa hyödyntää myös alueilla, jossa työskentely etenee vaiheittain osiosta toiseen. Vaikka kaikki sisällöt olisivat näkyvissäkin, ne eivät häiritse ajankohtaisen sisällön hahmottamista.

Lisää Moodlen erilaisista käyttötavoista täällä Moodlen ohjepankista.

Jos et ole vielä perehtynyt TUNI Moodlen hallintatyökaluihin, tee se nyt!

TUNI Moodlen visuaalista ulkonäköä voit muokata mm. taustakuvalla, ruudukko-kurssiformaatilla tai tiivistetyt aiheet-kurssiformaatilla.

Vinkki päivitetty 5/2022