Opiskelijoiden ääni kuuluviin luennoilla AnswerGardenin avulla

Mitä on ilmiö x? Mitä käsitteitä jo tunnet päivän teemastamme? Minkä uuden sanan opit tältä kurssikerralta? Esimerkiksi tämänkaltaisilla kysymyksillä voi opettaja yhdessä AnswerGardenin kanssa nostaa vuorovaikutuksen tasoa luennoilla ja pienryhmissä. Valmiista sanapilvestä voidaan yhteisesti keskustella tai aloittaa seuraavalla tapaamiskerralla.

Kuva: https://answergarden.ch/

AnswerGarden on yhteiskäyttöinen sanapilvi. Sen avulla on helppo kerätä opiskelijoilta lyhyitä, muutaman sanan mietteitä. Kurssin alussa voi kysellä ennakkoajatuksia, kurssin aikana selvennystä kaipaavia asioita, luennoilla pikapalautetta jne. Tässä oppivat sekä opettaja että opiskelijat: opettaja saa uutta tietoa opiskelijoiden osaamisesta ja ideoita kehityskohteiksi, opiskelijat taas oppivat muiden vastauksista, aktivoituvat luennolla ja saavat äänensä kuuluviin. AnswerGarden sopiikin mainiosti osallistavaan luentotapaan.

Mitä tarvitsen?

Tarvitset aiheen, josta haluat sanapilven tehdä sekä internetyhteyden. Sanapilven voi tehdä myös mobiililaitteilla tai kannettavalla. Ensimmäisen sanapilven luomiseen kannattaa varata hetki aikaa, jotta ehdit tutustua erilaisiin sanapilven tekoon liittyviin mahdollisuuksiin.

Miten toimin?

Kun sinulla on aihe, josta haluat sanapilven tehtävän, mene osoitteeseen answergarden.ch/. Valitse joko sivun ylälaidasta Plus-merkki tai sivun alalaidasta CreateAnswerGarden. Kirjoita tämän jälkeen sanapilvellesi otsikko. (Huom! Se voi olla myös kysymys!) Tämän jälkeen voit halutessasi kustomoida sanapilveä muutamilla asetuksilla (mm. salasana, vastausten pituus, spämmifiltterin sekä luettavuuteen vaikuttavia asetuksia). Kun olet valmis, paina sivun alalaidasta Create-painiketta ja pyydä sanapilveesi vastauksia.

Kun sanapilvi AnswerGardeniin on luotu, voi sen jakaa helposti useaan eri kanavaan. Pilveen saa perinteisen linkin lisäksi myös QR-koodin, ja pilven voi myös upottaa omalle nettisivulleen niin halutessaan. AnswerGarden toimii myös mobiililaitteilla, joten opiskelijoiden on helppo osallistua sanapilven tekoon millä tahansa laitteella.

Mitä kannattaa huomioida?

AnswerGarden on ilmainen eikä vaadi rekisteröitymistä.  Asetukset ovat yksinkertaisia ja muokattavissa. Vihje: sinun kannattaa asettaa omalle AnswerGardenillesi salasana, jotta sitä pääsee halutessaan muokkaamaan myöhemmin.

Yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia liittyen AnswerGardenin käyttöön löytyy täältä. AnswerGardenista on ohjeistavampi vinkki täällä, käy katsomassa!

Huomaathan, että sanapilvi-työkalu löytyy nyt myös Teams-kokouksen sisältä. Lue vinkki!

Huomaathan, että joitain sanapilvisovelluksia voit ladata myös mobiililaitteellesi. Huomioithan tällöin turvallisuus- ja tietosuoja-asiat. Mikäli olet epävarma tietoturvasta tai laitteen käyttöturvallisuudesta, varmista asia IT Helpdeskiltä (it-helpdesk@tuni.fi / helpdesk.tuni.fi.) Ethän jaa missään sanapilvisovelluksessa (tai muussa kolmannen osapuolen palvelussa) mitään sensitiivistä materiaalia tai materiaalia, jota ei saa julkisesti jakaa. Ota huomioon myös oman organisaatiosi säännöt ja suositukset pilvipalveluiden käytöstä. Palvelun käyttö edellyttää aina käyttöehtoihin tutustumista ja vastuu palvelun käytöstä on aina käyttäjällä. Käyttöehdot saattavat myös muuttua, joten muutoksiin ja palvelun kokonaan poistumiseen tulee varautua.

Vinkki päivitetty 5/2022