Nykyiset teknologiat ja digitaaliset alustat avaavat meille ovet entistä tehokkaampaan datan hyödyntämiseen oppimisen kontekstissa. Mutta millaisia mahdollisuuksia ja haasteita tämä tuo tullessaan?
“Digivisio 2030” -hankkeen digipedagogiikan podcast-sarja keskittyy oppimisanalytiikkaan opettajan ja oppijan näkökulmasta. Podcastin jaksoissa vaihtuvat asiantuntijat keskustelevat siitä, miten opiskelusta ja oppimisesta kerätty data muuttaa oppimisen muotoilua ja arviointia. Sarja koostuu 5 jaksosta ja erilaisista näkökulmista. Näkökulmina jaksoissa ovat mm. oppimisanalytiikan käyttö opetuksessa, opiskelijoiden osallistamisessa ja arvionnissa.
Kukin jakso kestää 10-30 min. Jaksojen aiheet ovat :
Jakso 1: Miksi oppimisanalytiikka on meille tärkeää?
Jakso 2: Mitä tietoa oppimisanalytiikka tarjoaa?
Jakso 3: osa 1: Miten käytän oppimisanalytiikkaa opetuksessani?
Jakso 3: osa 2: Miten käytän oppimisanalytiikkaa opetuksessani?
Jakso 3: osa 3: Miten käytän oppimisanalytiikkaa opetuksessani?
Jakso 4: Miten voin oppimisanalytiikan avulla tukea opiskelijoiden osallistamista?
Jakso 5: Miten voin oppimisanalytiikan ja tekoälyn avulla tehostaa arviointia ja palautteen antamista
Podcast-jaksot kuunneltavissa soittolistana YouTubesta
Katso kaikki Digivisio digipedagogiikan podcastit ja videot
Ohjeita oppimisanalytiikan hyödyntämiseen
Tecahing and Learning Centren sivuilta löydät oppimisanalytiikan ohjesivun, jossa kuvataan helppoja tapoja hyödyntää oppimisanalytiikkaa Tampereen korkeakouluyhteisössä käytössä olevilla digityökaluilla. Oppimisanalytiikan käyttötapaukset on sivulla jaoteltu käytössä olevan oppimisympäristön tai digityökalun mukaisesti.