Liikennevalomalli: Näin ohjeistat opiskelijoita teköälyn käytössä

Tekoälysovellusten käyttö on lähtökohtaisesti sallittua Tampereen korkeakouluyhteisössä oppimisen tukena ja oppimistehtävien tekemisessä. Tekoälyn käyttöön liittyy kaikkia koskevia sääntöjä ja ohjeita, esimerkiksi tietoturvaan, tietosuojaan ja tekoälysovelluksiin liittyen. Ohjeistus tekoälyn käyttöön on julkaistu korkeakouluyhteisön intrassa.

Yleisten sääntöjen lisäksi yhtenäistä ohjeistusta tekoälyn käyttöön yksittäisillä opintojaksoilla ja oppimistehtävissä on kuitenkin vaikeaa antaa, sillä tekoälyn käyttömahdollisuudet vaihtelevat kunkin opintojakson osaamistavoitteiden, sisällön, oppimistehtävien ja arviointitapojen mukaan. Avainasemassa ohjeistamisessa on opintojakson opettaja, joka osaa arvioida tekoälyn käyttöä opintojakson sisällöt ja oppimistehtävät tuntien. Opettajan tulee pohtia, onko tekoälyn käytöstä hyötyä vai haittaa oppimisen kannalta tässä tehtävässä? Edellytetäänkö tekoälyn käyttöä tehtävän tekemisessä vai onko käytöllä mitään merkitystä? Miten tekoälyn käytöstä tulee kertoa ja miten sen antamia vastauksia ja tukea oppimiselle arvioida? Opettaja siis päättää ja kertoo tekoälyn käytön periaatteista koko opintojaksolla tai tehtäväkohtaisesti. Avoimuus ja pelisäännöt tekoälyn käytölle ovat tärkeitä. Tämä vinkki esittelee Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n luoman liikennevalomallin, joka auttaa opettajia tekoälyn käytön ohjeistamisessa ja sanoittamisessa. 

 

Neljä väriä ohjaavat tekoälyn käytössä 

Seuraavassa on esitelty liikennevalomallin neljä väriä, joista opettaja voi valita kuhunkin tehtävään ja tilanteeseen sopivan ohjeen. Kukin kuva ilmaisee opiskelijalle lyhyesti, että miten tekoälyä tulee käyttää kyseisen tehtävän kohdalla. Tuotoksella ohjeessa tarkoitetaan opiskelijan tuottamaa lopullista työtä tai osaamista, joka vastaa annetun oppimistehtävän tavoitteita. Tämä voi olla esimerkiksi essee, tutkimusraportti, esitelmä, projekti tai muu konkreettinen työ, joka osoittaa opiskelijan ymmärrystä ja soveltamista käsiteltävästä aiheesta. 

 

Sininen– Vaadittu, tulee käyttää, pitää kertoa, vaikuttaa arviointiin

Sininen väri

Kun tätä merkkiä käytetään, tuotosten luomisessa tulee käyttää tekoälyä. Tekoäly on osa opintojakson oppimistehtäviä ja sen käyttämisen hallitseminen yksi arviointikriteereistä. Opiskelijan tulee kertoa miten on tekoälyä käyttänyt ja tekoälyn käyttämättä jättäminen vaikuttaa arviointiin. 

Tämä vaihtoehto on hyvä, kun opiskelijoita kannustetaan tekoälyn käyttöön ja opettaja haluaa varmistaa, että opiskelijat pääsevät tutustumaan tekoälytyökaluihin opintojen aikana. 

Esimerkkejä tehtävistä, joissa tätä merkkiä käytetään: 

  • Tässä oppimistehtävässä opiskelija arvioi kriittisesti tekoälyllä tuottamaansa tekstiä tai muuta mediaa. 
  • Tässä oppimistehtävässä opiskelija kehittää eteenpäin tekoälyn hänelle tuottamia skenaarioita esimerkiksi oman alan tulevaisuudesta. 
  • Tässä oppimistehtävässä opiskelija luo itselleen oppimista tukevan botin tai kehottaa tekoälysovellusta toimimaan tutorin roolissa.
  • Tässä oppimistehtävässä opiskelija hyödyntää tekoälyä aktiivisena avustajana ja pyrkii tehostamaan omaa työtään tekoälyn avulla.

 

Punainen – Kielletty, ei saa käyttää 

Punainen väri kieltää

Tuotos tulee luoda ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttäminen on kielletty perustellusta syystä ja tulkitaan vilpiksi.

Tämä vaihtoehto on hyvä, jos tekoälyn käyttöä ei perustellusti sallita ja opettaja haluaa varmistaa, että opiskelijat oppivat taidot ja tiedot ilman tekoälyn käytön tuomaa helpotusta. 

Esimerkkejä tehtävistä, joissa tätä merkkiä käytetään: 

  • Tässä oppimistehtävässä opiskelija osoittaa osaamistaan kieliopin hallitsemisessa. Opiskelijan tulee itse kirjoittaa esseevastaus, jotta hänen kielitaitoaan voidaan arvioida. 
  • Tässä oppimistehtävässä opiskelijan tulee pohtia omaa osaamistaan suhteessa tehtävänantoon. Tehtävässä arvioidaan opiskelijan kykyä reflektoida omia tietojaan ja taitojaan. Tekoäly ei voi asettua opiskelijan rooliin.
  • Tämän oppimistehtävän ratkaiseminen tekoälyn avulla on helppoa. Jotta opiskelijan osaamista voidaan arvioida, tulee hänen vastata tehtävään omilla tiedoillaan.
  • Tämä oppimistehtävä perustuu tekijänoikeuksien alaiseen materiaaliin. Käytettävää materiaalia ei saa syöttää tekoälylle.

 

Keltainen – Sallittu, saa käyttää, pitää kertoa 

Keltainen väri

Tuotosten luomisessa voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee kertoa sen käyttö selkeästi.  Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Tekoälyn käyttäminen voi vaikuttaa arviointiin.

Tämä vaihtoehto on hyvä, jos opiskelijat saavat käyttää tekoälyä, mutta opettaja haluaa varmistaa, että he ymmärtävät tekoälyn käytön rajoitukset ja osaavat selittää, miten he ovat käyttäneet sitä. 

Esimerkkejä tehtävistä, joissa tätä merkkiä käytetään: 

  • Opinnäytetyön tekemisen aikana opiskelija saa käyttää tekoälyä esimerkiksi työn rakenteen luomisen ja tekstin tarkastamisen apuna. Tästä on kuitenkin kerrottava. 
  • Tässä oppimistehtävässä opiskelija tekee artikkelin opittavasta aiheesta. Opiskelija voi käyttää tekoälyä johdannon ja yhteenvedon tekemisen tukena. 
  • Tässä oppimistehtävässä opiskelija tekee PowerPoint-esityksen opittavasta aiheesta. Opiskelija käyttää tekoälyä esityksen visualisoinnissa. 
  • Tässä oppimistehtävässä laaditaan esitelmä aiheesta, joka on monialainen. Tehtävässä saa käyttää apuna tekoälyä, mutta sen käyttötavoista on kerrottava, jotta voidaan arvioida mikä osuus on opiskelijan tietoihin perustuvaa ja mikä ei.  

 

Vihreä – Sallittu, saa käyttää, ei tarvitse kertoa  

Vihreä väri

Tuotosten luomiseen saa käyttää tekoälyä vapaasti ja ilman erillistä ilmoitusta. Tekoälyn käyttö ei vaikuta arvosanaan. 

Tämä vaihtoehto on hyvä, kun opiskelijat saavat käyttää tekoälyä vapaasti ilman rajoituksia. Tekoälyn käyttö ei vaikuta arvosanaan, jolloin sen käyttäminen ei tuo merkittävää lisäarvoa suoritukseen. 

Esimerkkejä tehtävistä, joissa tätä merkkiä käytetään: 

  • Tässä oppimistehtävässä tekoälyn käyttäminen ei helpota opiskelijan työtä. Opiskelija saa käyttää tekoälyä, jos kokee sen tarpeelliseksi. 
  • Tässä oppimistehtävässä opiskelija vastaa kysymykseen suljetussa ympäristössä olevan videomateriaalin pohjalta. Materiaali on saatavilla vain tarkasteluoikeuksin ja sitä ei voi ladata. 
  • Tässä oppimistehtävässä opiskelija osoittaa osaamisensa käytännön tilanteissa. Opiskelija saa käyttää tekoälyä, jos kokee sen auttavan. 
  • Tässä oppimistehtävässä opiskelija tutustuu vieraskieliseen aineistoon. Opiskelija käyttää tekoälyä kääntääkseen aineistoa. 

 

Liikennevalomallin käyttö

Jos liikennevalomallin merkkejä käytetään opintojaksolla, kannattaa mallin käytöstä kertoa opintojakson alussa esimerkiksi kurssin suoritusohjeissa tai aloitusluennolla. Tämän lisäksi jokaisen tehtävän yhteyteen kannattaa poimia valitun merkin mukainen ohjeistus. Valittu kuvake antaa nopean ohjeen tekoälyn käytöstä, mutta yleisohje kannattaa sovittaa yhteen kyseisen tehtävän kanssa ja tarkentaa ohjeistusta tarpeen mukaan kunkin oppimistehtävän kohdalla.

Jos opintojaksolla on käytössä Moodle-alue, voit lisätä liikennevalomallin kuvakkeita Moodle-kurssialueen tehtäviin ja ohjeisiin. Moodlen tekstieditoriin on lisätty painike, jonka kautta voit lisätä sopivan kuvakkeen tekstikenttään, esim. tehtävänannon tai ohjetekstin loppuun. Kuvakkeesta on linkki tarkempaan liikennevalomallin ohjeeseen. 

Voit lisätä AI-liikennevaloja Moodlessa mihin tahansa paikkaan, jonka sisältöä voi muokata TinyMCE-tekstieditorilla (Moodlen oletustekstieditori). Napsauta tekstieditorissa ”legopalikkaa” eli C4L -painiketta.

Työkalu Moodlen editorissa

Valitse AI-liikennevalot -välilehti ja valitse sitten lisättävä AI-liikennevalo. Vaihtoehtoja on kahdeksan eli neljä liikennevaloa sekä suomeksi että englanniksi. 

Liikennevalojen kuvakkeet

Lue lisää

Liikennevalomallin yleisohjeen voi linkittää kurssialueelle Arenen sivuilta: Liikennevalomalli

Video:  Näin käytät liikennevaloja Moodle-alueella (kesto 2.29 minuuttia).

Liikennevalomalliin liittyvät ohjeet opiskelijalle

Liikennevalomalliin liittyvät ohjeet opettajalle