Microsoft Copilot Chat on keskusteleva tekoälysovellus (tekoälychat, vastaava kuin ChatGPT). Copilot Chat osaa hakea tietoja myös suoraan internetistä ja osaa luoda sanallisen kuvailun perusteella kuvia. Copilot Chat on käytettävissä henkilökunnalla ja täysi-ikäisillä opiskelijoilla.
Tekoälychat on hyödyllinen tukiäly esimerkiksi tiedon tiivistämisessä ja analysoimisessa, ideoinnissa, suunnittelussa, vertailuissa, tekstisisältöjen tuottamisen ja muokkaamisen apuna, ohjelmoinnin apuna, kielen kääntämisessä ja kuvien luomisessa.
Tarkemmat ohjeet uusille käyttäjille löydät intrasta.
1. Käytä nettiselaimella turvallisesti
Voit käyttää Copilot Chatia kaikilla yleisesti käytetyillä nettiselaimilla: microsoft365.com/chat (kirjaudu TUNI-tunnuksella).
HUOM! Nykyisin vanha osoite copilot.microsoft.com vie ensin kuluttajakäyttöön tarkoitettuun Copilotin ilmaisversioon, joka ei ole sama kuin Copilot Chat TUNI-tunnuksella. Muista siis aina kirjautua TUNI-tunnuksella ja varmista, että Copilot Chatin yläreunassa näkyy kilpi -merkintä. Muuten voit vahingossa käyttää turvattomampaa ilmaisversiota!
TUNI-tunnuksella Copilot Chatia käyttäessä käsiteltävät tiedot eivät tallennu tekoälylle eikä tiedoilla kouluteta tekoälyä. Lisäksi tiedot ja tietojen käsittely pysyvät EU-alueella.
2. Käytä Edge-nettiselaimen Copilot-sivupalkkia
Edge-nettiselaimessa on nopeasti ja helposti käytettävissä Copilot Chat -sivupalkki lisätoimintoineen, joten ainakin henkilökunnalle suositellaan Edge-selaimen käyttöä.
Katso tarkemmin Copilot Chat -sivupalkin vinkit tältä sivulta eli vinkit 8, 9 ja 10.

3. Käytä mobiililaitteella
Asenna Microsoft 365 Copilot -sovellus mobiililaitteellesi (Google Play / Android ja Apple Store / iOS) ja voit käyttää Copilot Chatia TUNI-tunnuksella myös henkilökohtaisella mobiilaitteellasi tai työpaikan mobiililaitteella.
Jos käytät työpaikan mobiililaitetta, Microsoft 365 Copilot -sovellus löytyy työprofiilin sovelluskaupasta.
4. Muokkaa syötettä ja yritä uudelleen
Usein hyvien vastausten saaminen tekoälyltä edellyttää oman syötteen muokkaamista ja parantamista useaan kertaan. Oman vanhan syötteen päältä löydät Muokkaa (”Edit”) -painikkeen, josta vanha syöte kopioituu muokattavaksi viestikenttään.
Pitkää syötettä kirjoittaessa voit lisätä syötteseen rivinvaihtoja näppäinyhdistelmällä Shift + Enter.

5. Hyödynnä jatkokysymyksiä
Vastattuaan Copilot Chat tarjoaa myös valmiita ehdotuksia jatkokysymyksiksi antamastasi aiheesta. Valitse ehdotettua kysymystä ja keskustelu jatkuu.

6. Luo kuvia
Voit luoda tekoälyn avulla myös kuvia. Tee pyyntö tekoälylle esimerkiksi seuraavasti: ”Luo kuva: Kuvassa on vanha koira, joka haistelee vihreää nurmea. Tyyli realistinen.”
Copilot Chat voi dynaamisesti hidastaa tai rajoittaa kuvien luontia palvelun käyttökapasiteetin mukaan. Kiinteää päiväkohtaista enimmäismäärää kuvien luontiin ei enää kuitenkaan ole.
7. Kysy omasta kuvasta, pyydä vastaavan sisältöistä kuvaa tai tee muutoksia olemassa olevaan kuvaan
Napsauta Copilot Chatin viestikentästä ”Lisää sisältöä” (”Add content”) -painiketta tai raahaa Windowsin resurssienhallinnasta kuva suoraan viestikenttään.

Voit kysyä kuvaan liittyviä kysymyksiä ja jopa muokata kuvaa. Esim. ”Luo tämän kuvan tapainen kuva, jossa taustana on sininen taivas ja aurinko paistaa” tai ”Tiivistä kuvan sisältö kymmeneen sanaan” tai ”Lisää kuvaan punainen jalkapallo”.
8. Verkkosivun tai PDF-tiedoston käsittely suoraan netistä
Käytä Edge-nettiselaimen Copilot Chat -sivupalkkia. Avaa verkkosivu tai avaa selaimessa PDF-tiedosto ja tee pyyntö tekoälylle esimerkiksi seuraavasti: ”Avoinna olevasta sivusta: Tee 50 sanan yhteenveto”.
Voit myös viitata suoralla linkillä nettisivuun, jonka sisällöstä haluat kysyä tekoälyltä.
9. Tiedostojen sisällön käsittely omasta OneDrivesta
Voit antaa tiedostoja tekoälyn käsiteltäväksi viittamalla M365-ympäristöön jo tallennettuun tiedostoon (esim. tiedosto omassa OneDrivessasi) / -merkillä tai napsauttamalla Copilot Chatin viestikentän ”+ Lisää sisältöä” (”+ Add content”) -painiketta.

10. Kaikkia keskusteluja koskevat mukautetut ohjeet
Tekoälyllä on muisti ja lisäksi sille voi antaa kaikkia keskusteluja koskevat mukautetut ohjeet. Esimerkiksi mukautetut ohjeet voisi olla: Keskustele suoraviivaisesti suomalaiseen tyyliin ilman ylimääräisiä kohteliaisuuksia.

Mitä kannattaa huomioida?
- Jos verkkosivun sisällön tai PDF-tiedoston käsittely tekoälyllä ei toimi, tarkista ensin Edge-nettiselaimen asetuksista, että sillä on lupa käsitellä nettiselaimessa avoinna olevaa sisältöä. Katso intran ohje: Vinkit > Käsittele tiedoston tai verkkosivun sisältöä tekoälyn avulla
- Kopiosuojattujen PDF-tiedostojen sisällön käsittely ei ole mahdollista tekoälyllä, vaan seurauksena on tekoälyn hallusinointia. Jos et ole varma, kokeile voitko itse kopioida ja liittää tekstiä PDF-tiedostosta toiseen ohjelmaan.
- Verkkosivujen ja PDF-tiedostojen käsittely tekoälyllä saa tekoälyn ajoittain hallusinoimaan jotain aivan muuta. Tällöin auttaa kokonaan uuden keskusteluketjun aloittaminen ”Uusi keskustelu” (”Start a new chat”) -painikkeella.
- Sisällön upotukset verkkosivuilla muilta verkkosivuilta (esim. upotukset Slideshare-palvelusta) aiheuttavat herkästi hallusinointia. Tällöin kiertokeinona kannattaa ensin valita verkkosivulta tekoälyllä käsiteltävä sisältö eikä käsitellä koko verkkosivua.
- Tietosuojan vuoksi Copilot Chat sumentaa sille käsiteltäväksi annetuista kuvista ihmisten kasvot, joten et voi muokata tai viitata kuvissa näkyviin ihmisiin.
Lue lisää
Ennen tekoälysovellusten käyttöä tutustu Tampereen korkeakouluyhteisön tekoälyohjeisiin ja -suosituksiin.
Etusivun kuva: Copilot Chat
Vinkki päivitetty 11/2025