Järjestimme 25.4.2025 tapahtumapäivän varhaiskasvatuksen esikoululaisryhmälle TAMKin Sote Virtual Labilla. Projekti sai alkunsa tammikuussa 2025, kun aloimme muodostaa projektitiimiä opettajamme Minna Nurmisen meille välittämän ehdotuksen pohjalta.
Tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta vastasimme me VETOlaiset, eli TAMKin monialaisen Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelman opiskelijat. Projektitiimiin kuului projektipäällikkö Vera Vuorio sekä jäsenet Rasmus Koski, Elli-Noora Liukkonen, Mari Rantanen ja Siiri Vehmaa. Lisäksi projektiin osallistui avustavana henkilönä Iina Marila.
Tiimin muodostumisen jälkeen ryhdyimme ripeästi toimeen ja vierailimme Vehmaisten koululla tutustumassa esikoululaisten ryhmään. Koulussa oli useampi eskariryhmä, joista meidän projektiimme osallistui ryhmä nimeltä Vikkelät. Yhteyshenkilönämme toimi heidän opettajansa.
Projektin aikana tutustuimme varhaiskasvatussuunnitelmaan, kartoitimme lapsille suunnattua palvelumuotoilua ja perehdyimme aiheeseen liittyvään lainsäädäntöön.
Tapahtuman tarkoituksena oli kokeilla ja arvioida, miten Sote Virtual Labin teknologiaa voitaisiin hyödyntää varhaiskasvatuksessa. Loimme lapsille kuusi toimintapistettä:
- Yeti-jättiseinätabletti
- Elämysseinä OiOi
- Taikaseinä
- 360 asteinen videohuone
- Bee-botit
- Bassoreaktiivinen säkkituoli ja hengittävät unirobotit
Sote Virtual Labin puolelta meillä oli tapahtumassa mukana myös Jukka-Pekka Pirhonen, joka piti lapsille esittelyn Pepper-robotista. Esitys oli osa teknologiapistettä ja herätti suurta kiinnostusta osallistujissa.
Itse tapahtuma oli onnistunut. Lapset osallistuivat innokkaasti eri rasteihin ja nauttivat selvästi kokemuksesta. Lasten kommentteja päivän jälkeen:
- ”360 oli mun lemppari”
- ”Örkkien kiinniottaminen oli kivaa”
- ”Siellä oli kivaa – elämysseinä, pyöreä huone, robotti ja hierontapatja olivat kivoja”
- ”Tosi kivaa, noo elämysseinä”
- ”360-huone oli kiva”
- ”Oli kivaa, se robotti”
Myös esikoulun henkilöstöltä saimme positiivista palautetta sekä toiveita siitä, että tällainen projekti toteutuisi uudelleen tulevaisuudessa.
Tällainen yhteistyö on loistava esimerkki siitä, kuinka teknologia ja pedagogiikka voivat kohdata leikin keinoin. Se on esimerkki myös monialaisuuden ja yhteistyön mahdollisuuksista. Lisäksi se on hyvä mahdollisuus osoittaa käytännössä projekteista ja kursseista opittuja asioita.