Tamperelainen työympäristöosaaminen tärkeä osa valtakunnallista työn muotoilun hanketta

EU-rahoitteinen NewWoW Crafting -hanke on tuottanut monipuolisen valmennuspaketin työn muotoiluun yritysten ja työntekijöiden käyttöön. Valmennuspakettisivuston käyttö on ilmaista. Sivustolle on koottu tutkimustietoa, työkaluja ja tarinoita, joiden avulla voi paneutua työtilojen, työajan ja työtapojen tuunaamiseen.

Erityisesti mobiiliin ja monipaikkaiseen työhön keskittyvän hankkeen kohderyhmänä ovat olleet pienet ja keskisuuret yritykset, mutta samat haasteet koskevat kaikenkokoisia yrityksiä. Työaika ja -tilat ovat jatkuvassa muutoksessa ja niiden hallinta haastaa sekä työntekijöitä että työnantajia. Muutos edellyttää myös ajattelutavan muutosta. Hyvin toimiessaan työajan ja -tilojen ekosysteemi parantaa työhyvinvointia sekä tuottavuutta.  Hyvinvointiin vaikuttavat mm. fysiologia, aivojen kuormitus, työmäärän sopiva mitoitus, uuden oppiminen ja sen mahdollistaminen, kollegat ja tiimin toimivuus sekä fyysiset ja digitaaliset työympäristöt.

Valmennuspaketin teemojen tunnistamiseksi toteutettiin laaja kysely työn tekemisen haasteista. Noin neljästäsadasta vastaajasta 32 % koki ajanhallintaan liittyviä haasteita. Toiminnan organisointi ja johtaminen sekä työn vaativuus ja pirstaleisuus olivat myös useissa vastauksissa esillä. Teemoja syvennettiin työpajoissa eri puolella Suomea. Yhteisiä oivalluksia työn muotoiluun liittyen jaettiin. Tampereen työpajoissa nostettiin esille mm. erilaisia digitaalisia käyttäjämatkoja. Oivalluksia tuotti myös harjoitus, jossa jokainen digitaalinen alusta piirrettiin omaksi huoneekseen – niiden runsautta hämmästeltiin ja keskusteltiin, miten niissä käytettyä aikaa voi rytmittää.

Tampereen yliopiston rakennustekniikan, arkkitehtuurin ja tietojohtamisen tutkijat ovat olleet vastuussa työtiloja koskevasta osiosta. Suvi Nenosen johdolla on syvennytty fyysisten ja digitaalisten työympäristöjen kehittämiseen. Työtilat voivat tukea uusia työn tekemisen tapoja – työympäristöratkaisun yhteinen kehittäminen on oleellinen osa toimivaa lopputulosta. Tilan käyttötapojen pohtiminen on yhtä tärkeää kuin tilasuunnittelu. Hankkeessa olemme keränneet uusinta tutkimustietoa joustavista, toimintalähtöisistä työympäristöistä. Oikein suunniteltuna ja tarkoituksenmukaisesti käytettynä ne tukevat uusia työnteon tapoja ja jopa niiden tuunaamista – paremmin kuin perinteiset avokonttorit. Tiimin tutkijoista Jaana Vanhatalo toteaa: “Työpajojen aikana on tullut itsekin pohdittua ajan ja työtapojen merkitystä suhteessa työtiloihin, myös hyvinvoinnin kannalta.” Henri Jalo on ollut mukana hankkeen loppuvaiheessa, etenkin valmennuspaketin tuottamisessa: “On ollut mielenkiintoista huomata, miten paljon teknologian kehittyminen muuttaa työskentelyämme.”  Digitaaliset työtilat ovat olleet avainasemassa myös hankkeen tutkimustyön tekemisessä, sillä mukana on ollut tutkijoita ympäri Suomea.

Toivotamme kaikille kiinnostuneille oivalluksia työn tuunaamiseen.
Valmennuspaketin löydät osoitteesta https://newwowcrafting-tyonmuotoilu.in.howspace.com. Sivulle ensimmäistä kertaa kirjautuessa sivusto pyytää aluksi sähköpostiosoitettasi, jonka kautta saat sivustolle pysyvän henkilökohtaisen kirjautumislinkin.

Lisätietoja työn tuunaamisesta:
Dosentti Suvi Nenonen, 050-598 5342, suvi.nenonen@tuni.fi,