Uusi malli jatkuvan oppimisen tukemiseksi valmisteilla

Jatkuvan oppimisen merkitys työuran aikana on kasvanut nykyisessä työelämässä. Tampereen yliopiston rakennustekniikan yksikössä on käynnistetty hanke jatkuvan oppimisen mallin kehittämiseksi rakennustekniikassa. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Uuden toimintamallin ensimmäisenä pilottikohteena on rakennesuunnittelun maisterivaiheen syventävien opintojen tarjoaminen työelämässä oleville insinööreille ja diplomi-insinööreille. Parhaillaan selvitetään tällaisten lisäopintojen tarvetta ja kysyntää yhteistyössä alan yritysten sekä Suunnittelu- ja konsultointiyritysten liiton SKOL ry:n kanssa.

Jatkuva oppiminen nähdään yrityksissä erittäin tärkeänä ja vastaanotto mallin kehittämiselle on ollut positiivista. Kysynnän mukaan opintojaksojen opetusta kehitetään sellaiseen muotoon, että myös etäopiskelu on mahdollista.

Pilotin tuloksena tavoitellaan toimivaa järjestelmää, jolla yliopisto pystyy tarjoamaan tarpeen mukaista ajantasaista koulutusta työelämän kehittyviin tarpeisiin. Uusi toimintamalli mahdollistaa perustutkinnon opinnoissa keskittymään oleellisen perusosaamisen varmistamiseen. Syventävillä opinnoilla puolestaan pystytään kohdennetusti täydentämään ja syventämään työelämässä tarvittavia tietoja.

Nyt alkanut pilottihanke on kaksivuotinen, ja opiskelijahaku siihen käynnistyy aivan lähitulevaisuudessa.

Lisää tietoa koulutuksen sisällöstä ja ohjeita hakijoille saa osoitteesta https://projects.tuni.fi/jorak. Kiinnostuneiden kannattaa seurata sivustoa, joka täydentyy lähiaikoina.

Lisätietoja: koordinaattori Juha Hartikainen juha.hartikainen@tuni.fi ja
prof. Matti Pentti  matti.pentti@tuni.fi