Infra-alan parhaan lopputyön palkinto Mikko Saunille datatieteiden ja väylärakentamisen yhdistämisestä

Datatieteet jalkautuvat vauhdilla monille aloille eikä kehitys väylärakenteiden osalta ole poikkeus. Datatieteiden vaikutus näkyykin päivittäisessä tutkimuksessa Maa-, pohja- ja ratarakenteiden tutkimusryhmässä. Tekemistä on nyt myös palkittu, kun Mikko Saunille myönnettiin infra-alan parhaan lopputyön palkinto.

Datatieteen avulla pyritään yleensä joko saamaan uutta tietoa käytössä olevasta datasta tai mallintamaan dataa tulevien tapahtumien ennustamiseksi. Väylärakenteisiin tällaiset ratkaisut ovat erittäin osuvia, koska väylärakentamisessa ja väylien ylläpidossa on usein paljon epävarmuutta muun muassa vaihtelevista pohjaolosuhteista johtuen. Saatavilla on kuitenkin usein vähintäänkin kohtalaisesti dataa, jota voidaan hyödyntää epävarmuuden vähentämiseksi.

Kehityksen edistäjät saavat myös huomiota. Tampereen yliopistolta valmistunut Mikko Sauni palkittiin Maarakennuspäivillä 3.10.2019 vuoden 2018 parhaan infra-alan lopputyön palkinnolla diplomityöstään ”Radan kuormituskestävyyden arviointi tiedonlouhintamenetelmillä”. Mikko Sauni jatkaa saman aiheen parissa tohtorikoulutettavana Tampereen yliopistolla Maa-, pohja- ja ratarakenteiden tutkimusryhmässä.

Maarakennusalan uusimmat datatieteisiin pohjautuvat ratkaisut olivat lokakuun alussa vahvasti esillä myös Portugalissa järjestetyssä konferenssissa 3rd International Conference on Information Technology in Geo-Engineering. Mittaustiedon mallintaminen koneoppimisen avulla vaikutti olevan suosituin suunta, mutta konferenssissa nähtiin muitakin monipuolisia ratkaisuja hyvin erilaisiin ongelmiin. Myös mittaustekniikan kehitystä esiteltiin konferenssissa. Laserkeilainten, dronejen ja langattomien monitorointilaitteiden kehitys ja hyödyntäminen ovat esitysten perusteella menossa kovaa vauhtia eteenpäin.

Yksi vastaus alan kehitykseen Tampereen yliopiston Maa-, pohja- ja ratarakenteiden tutkimusalueella on ollut Diginfra-tutkimusryhmän perustaminen. Ryhmän tavoitteena on edistää digitalisaatiota infrarakenteiden koko elinkaarella. Tämän lisäksi muutkin tutkimusryhmät ottavat koko ajan käyttöönsä moderneja digitaalisia ratkaisuja mm. uusien mittalaitteiden ja niillä saatavan datan tulkintamenetelmien muodossa.. Maa-, pohja- ja ratarakenteet tekee myös tiivistä yhteistyötä matematiikan tutkimusryhmän kanssa, josta tuorein esimerkki on syksyllä käynnistynyt yhteinen seminaari. Siinä rakennustekniikan tutkijat esittävät matemaattisia ongelmiaan matemaatikoille yhteisesti ratkaistavaksi.

Kuvateksti: Prisma, jonka avulla rakennetaan mittapisteverkko, rataa mitattaessa. Asennus kallioon, näin mittaukset saadaan vuodesta toiseen tarkasti.

Lisätietoa: mikko.sauni@tuni.fi
Tutkimuksesta lisätietoa: https://research.tuni.fi/mpr/