Tampereen yliopiston kampukset menivät kiinni 16.3.2020, jonka jälkeen kaikki opetus on tapahtunut etänä. Yliopiston yleinen linjaus on, että opiskelun tulee voida jatkua niin, että käynnissä olevat opinnot voidaan myös suorittaa kevään aikana.
Aiemmin on käyty keskustelua etäopiskelumahdollisuuksien kehittämisestä, mielipiteiden mennessä ristiin. Nyt uudet opetusmenetelmät kehitettiin ja otettiin käyttöön pakon sanelemana ja pikavauhtia. Onneksi likimain kaikilla kursseilla suurin osa aineistosta on sähköisessä muodossa, osalla löytyy myös aiemmat luentovideot jaettaviksi. Tentit ovat suurempi ongelma, koska etätenttejä ei pysty samalla tavoin valvomaan kuin perinteisiä massatenttejä. Tarkoitus kuitenkin on, että suoritukset pystytään arvioimaan normaalilla numeroarvostelulla. Yliopisto-opettaja Juha Hartikainen sanoo, että ”osaamisen testaamisessa etätentillä on omat haasteensa. Päädyin ratkaisuun, jossa välikoe tehdään Moodlen kautta tapahtuvana etätenttinä henkilökohtaisilla tehtävillä.”
Professori Sami Pajunen toteaa, että ”nykyiset oppimisalustat mahdollistavat opetuksen digitalisoimisen hyvin tehokkaasti. Ja tämä tilanne antoi hyvän syyn löytää aikaa sellaisten opetusvideoiden tekemiseen, joihin aiemmin ei ole tahtonut löytyä aikaa. Pakko on paras motivaatio!”
Yliopisto-opettaja Minna Leppäsen mukaan siirtyminen sujui melko helposti. ”Suurelta osin etäopetusmenetelmät olivat jo tuttuja sekä opiskelijoille että opettajille, joten siirtyminen ei ollut kovinkaan työlästä. Opetuksen sujumista helpotti merkittävästi se, että opiskelijat olivat jo tavanneet useaan otteeseen, joten aktiivinen ja positiivinen ilmapiiri oli ehditty jo luoda. Chatissa tai ennen opetusta jutustellaan muutakin kuin tiukkaa asiaa.”
Sen sijaan niillä opintojaksoilla, joilla olisi pitänyt olla laboratorio- tai tietokonelaskuharjoituksia, uudet järjestelyt aiheuttavat ylimääräistä työtä ja myös opiskelijoille hämmennystä, ja ohjeita on jouduttu täydentämään useampaan otteeseen.
Rakentajakillan opintovastaava Sohvi Hyvärinen sanoo, että ”opiskelijoiden näkökulmasta muutos meni melko sujuvasti. Haastavassa tilanteessa tiedotus ja vaikka edes tieto ettei vielä tiedetä helpottivat opiskelijoiden tilannetta. Opiskelijat toivovat myös mahdollisuutta jatkaa uusien opetusmenetelmien käyttöä ja näkevät tämän haasteen mahdollisuutena koko opetuksen kehittämiseen.”
Opinnäytteiden ohjaus on sujunut etänä hyvin, ainoastaan työt, jotka on ollut tarkoitus tehdä laboratoriossa, ovat vaatineet erityisjärjestelyjä.
On mielenkiintoista nähdä, mitä tämä täysimittakaavainen ihmisillä tehtävä koe tuottaa. Ovatko opintojen tulokset yhtä hyviä ja mitä pysyviä muutoksia tästä jää käyttöön opiskeluun ja henkilökunnan työrutiineihin.
Matti Pentti, Rakennustekniikan yksikön päällikkö, matti.pentti@tuni.fi