Dekaanin näkymiä uuden Tampereen yliopiston alkutaipaleella

Tampereelle on syntymässä entistä vahvempi rakennetun ympäristön tutkimuksen ja koulutuksen osaamiskeskittymä. Vanhat vahvuudet ja hyvät käytännöt säilyvät, uusilla avauksilla vastataan ajankohtaisiin ja tulevaisuuden haasteisiin.

Uusi Tampereen yliopisto aloitti toimintansa kuluvan vuoden alussa. Se koostuu seitsemästä tiedekunnasta, joista yksi on nimeltään rakennetun ympäristön tiedekunta. Tässä tiedekunnassa toimivat arkkitehtuurin ja rakennustekniikan yksiköt, joissa työskentelee noin 170 henkilöä. Rakennettuun ympäristöön keskittyvä oma tiedekunta tarjoaa erinomaiset lähtökohdat aihealueen toiminnan kehittämiseen.

Kahden yliopiston yhdistyessä myös TAMK on liittynyt osaksi korkeakouluyhteisöä. Entistä tiiviimpi yhteys mahdollistaa muun muassa henkilöstön osaamisen ja laboratorioresurssien tehokkaamman hyödyntämisen. Rakennustekniikan koulutusyhteistyössä on päästy jo varsin pitkälle. Esimerkiksi tänä syksynä avattiin Hervannassa uusi geo-opetuslaboratorio, joka palvelee sekä yliopiston että TAMKin opiskelijoita. Yhdyskuntatekniikan perusteita alettiin opettaa samalla kurssitoteutuksella yliopiston ja TAMKin opiskelijoille. Lähivuosina yhteistyötä tiivistetään edelleen.

Tiedekunnassa on meneillään monia kehityshankkeita, joilla toimintaa vahvistetaan entisestään. Osallistumme aktiivisesti kansalliseen jatkuvan oppimisen kehitystyöhön. Kehitämme parhaillaan uutta jatkuvan oppimisen tarjontaa sekä arkkitehtuurin että rakennustekniikan pilottihankkeissa. Lisäksi digitalisaation mahdollisuuksia hyödynnetään koulutustarjonnan saatavuuden parantamisessa. Tutkimuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittämistä jatketaan pitkäjänteisesti.

Merkittävänä uutena avauksena olemme parhaillaan käynnistämässä uutta kansainvälistä kestävän kaupunkikehityksen Sustainable Urban Development -kandidaatin tutkinto-ohjelmaa. Tässä monitieteisessä ohjelmassa ovat mukana myös johtamisen ja talouden sekä yhteiskuntatieteiden tiedekunnat. Kaupungistuvan maailman kestävyyshaasteet edellyttävät uudenlaista monialaista osaamista, jota uusi ohjelmamme pyrkii tarjoamaan. Kaupungistumisen ilmiöitä tarkastellaan myös keväällä lanseeratussa monitieteisessä Tampere Urban Research Network -tutkimusverkostossa.

Arkkitehtuuri ja rakennustekniikka voivat siis hyvin myös uuden yliopiston puitteissa. Vanhojen vahvuuksien, kuten tiiviin elinkeinoelämäyhteyden, varaan nojataan edelleen. Uusilla avauksilla vastataan muuttuvan maailman haasteisiin.

Dekaani Antti Lönnqvist