Lähes sata tohtorivideota Youtubessa

Oulun yliopisto tuotti 21 tohtoritarinaa – mitä nykypäivän tohtori osaa ja millaisia taitoja väitöskirjaprosessissa saavutetaan? Youtube-videot näyttävät, että tulevaisuuden tohtorit ovat moniosaajia, jotka ovat oppimisen, tiedonhallinnan ja ongelmanratkaisun ammattilaisia.

Tutkijan työssä teoreettinen osaaminen yhdistyy usein käytännön sovelluksiin. Jonna Ojala, kuitu- ja partikkelitekniikan tutkimusryhmän tohtorikoulutettava etsii nanoselluloosasta vaihtoehtoja arktiseen öljyntorjuntaan: ”Opetus- ja tutkimustyöstä nautin erityisesti, sillä niissä näen työni tuloksen”. Vasiliki Mylonopoulou tutkii, miten teknologia voisi auttaa ihmisiä tekemään terveyttä edistäviä valintoja elämässään: ”Tein osan väitöskirjatutkimuksestani yrityksissä, joten näin maailmaa myös yliopistojen ulkopuolella”.

Vasiliki Mylonopoulou, Doctoral student at the University of Oulu

Oulun yliopiston tulevien tohtoreiden Youtube-videot ovat osa viiden suomalaisyliopiston TOHTOS-projektia, minkä tavoitteena on tohtorikoulutuksen työelämäyhteyksien kehittäminen. Youtube-videoiden avulla tulevaisuuden tohtoreiden osaamisesta kerrotaan laajemmalle yleisölle. Videoiden esiintyjät voivat käyttää omia videoitaan myös nykyaikaisena työnhakuasiakirjana. Lähes sata tohtoritarinaa on julkaistu hankkeen Youtube-soittolistalla Doctoral stories I Uratarinat. TOHTOS-projektia voi seurata hankkeen verkkosivuilla sekä Twitterissä (@tohtos) ja Instagramissa (@tohtos_fi).

Lisätiedot: Suunnittelija Kristiina Väänänen, Itä-Suomen yliopisto (etunimi.sukunimi[at]uef.fi)