Julkaise Moodlen tehtävien arvioinnit samanaikaisesti kaikille

Moodlen tehtävätyökalussa opettajan antama arviointi lähtee heti opiskelijan luettavaksi. Kuitenkin ison opiskelijaryhmän kanssa opettajan arviointityö voi jakautua pidemmälle aikavälille, ja tällöin olisi hyvä, että opiskelijat saavat arvioinnit kuitenkin samaan aikaan.

Mitä tarvitsen?

Tarvitset Moodlekurssin ja palautettuja tehtäviä.

Miten toimin?

Tehtävä -työkalun asetuksista löytyy Arviointi-otsikon alta kohta Vaiheista arviointiprosessi, jonka avulla arviointia voi tehdä pitkin matkaa ja kuitenkin julkaista arvosanat kaikille kerralla.

Kun vaiheistus on otettu käyttöön, näkyy arviointinäkymässä arviointiprosessin vaihe, josta voi valita, että arviointiprosessi on vielä kesken.

Arviointiprosessin vaiheita ovat:

• Ei arvioitu – arvioija ei ole aloittanutkaan
  • Arvioinnissa – arvioija on aloittanut, mutta ei ole valmis
  • Arviointi tehty – arviointi on valmis vastuuopettajan tarkistusta varten
  • Tarkastuskierroksella – vastuuopettaja on tekemässä tarkastusta laadunvarmistukseksi
  • Valmis julkaistavaksi – vastuuopettaja on kuitannut arvioinnin tarkastuksen, mutta arviointeja ei ole vielä avattu opiskelijoille
  • Julkaistu – opiskelija saa nähdä arvoinnin ja palautteen

Välivaiheita obn valittavana useita, sillä vaiheistus mahdollistaisi myös useamman arvioijan käyttämisen. Jos arvioijia on vain yksi, tärkeimmät vaihtoehdot ovat  Arvioinnissa ja Julkaistu.

Huomioi välivaiheita tallentaessasi, että et turhaan lähetä tietoa arvionnin välivaiheesta opiskelijalle. ( “Ilmoita opiskelijoille” -kohdasta raksi pois)

Kun kaikki arvioinnit on tehty, voit käydä vaihtamassa jokaisen opiskelijan kohdalla arvioinnin tilan Julkaistu -vaiheeseen. Jos opiskelijoita on paljon, voit arviointitaulukosta vaihtaa kaikkien arviointien tilan kerralla keskeneräisestä valmiiksi, jolloin arvioinnit lähtevät opiskelijoiden nähtäväksi.

Mitä kannattaa huomioida?

Varaathan arviointien tekoon tarpeeksi aikaa, jottet joudu arvioimaan kiireessä. Muistathan myös kertoa opiskelijoille, mikäli arvioinnit myöhästyvät. Arvioinnit tehtyäsi laita arvosanat kirjattavaksi, jotta kurssin suorittaneet saavat opintopisteensä. Älä unohda pitää lepotaukoja!

Tiesitkö, että voit järjestää kurssitentin Moodlessa? Kurkkaa vinkki täältä.

Vinkki päivitetty 5/2022