Mitä tehdä Moodle-kurssin päättymisen jälkeen?

Täyttyykö Moodle-alueen etusivun kurssialuelistaus vanhoista, jo päättyneistä alueista? Onko lähes samannimisiä alueita vaikea erottaa toisistaan? Tässä vinkissä kerrotaan, mitä Moodle-alueelle kannattaa tehdä opintojakson päätyttyä.

Mitä tarvitsen?

Lue tästä ohjeesta miten saat Moodle-alueen käyttöösi

Miten toimin?

Seuraavassa on esitelty vaihtoehtoiset toimenpiteet, joista voit valita omaa tilannettasi vastaavan vaihtoehdon:

Kun opiskelijoiden ei enää tarvitse päästä Moodle-alueelle:

• Piilota alue opiskelijoilta. (Hallintatyökalut – piilota kurssi).
  • Näin opiskelijat eivät enää näe aluetta omassa kurssilistassaan tai pääse alueelle, mutta voit säilyttää heidän suorituksiaan tarvittavan ajan. (Et näe opiskelijan suorituksia alueella, jos poistat hänet)
  • Opintojakson alussa on jo hyvä kertoa, että kuinka kauan kurssin päättymisen jälkeen opiskelijoiden on mahdollista alueelle päästä. Tämä on tärkeää, jotta opiskelijat voivat halutessaan esim. ladata tarvittavat materiaalit tai suorituksensa alueelta.
  • Opettajat näkevät piilotetun alueen edelleen, mutta kurssilistauksessa ne ovat eroteltuna avoinna olevista kursseista.

Jos haluat jatkaa uuden ryhmän kanssa vastaavalla alueella:

• Moodlen uuden luontinäkymän kautta voit valita uudelle alueelle jonkin vanhoista kurssialueistasi.(Ohje)
  • Kopioon tulee mukaan alueen rakenne ja kaikki työkalut tyhjinä, ilman vanhan alueen opiskelijoita tai heidän toimintaansa. Vanha alue säilyy sellaisenaan ja voit sen tarvittaessa piilottaa.

Jos vastaavaa kurssia ei ala, mutta haluat alueen rakenteen ja työkalut kopiona talteen:

• Varmuuskopioi kurssi (ks. ohje tästä vinkistä) ja tallenna varmuuskopio koneellesi.
  • Kopioon tallentuu alueen rakenne työkaluineen, mutta ei opiskelijoita tai heidän toimintaansa
  • Et voi tarkastella varmuuskopiotiedostoa sellaisenaan, mutta voit sen taas halutessasi palauttaa tyhjälle Moodle-alueelle.

Kun opiskelijan arviointiin vaikuttavia suorituksia on säilytetty tarvittava aika ja olet halutessasi kopioinut kurssialueen tai ottanut varmuuskopion talteen:

• Poista kurssialue (ks. ohje).
  • Jos kurssialueella on useita opettajia, varmista muilta opettajilta, että kurssialueen voi heidänkin mielestään poistaa.
  • Roskakoriin siirretty kurssialue säilyy roskakorissa 30 päivää, jonka jälkeen se poistetaan pysyvästi.
Mitä kannattaa huomioida?

Moodlen etusivulla voit vaikuttaa siihen, miten Moodle-alueesi sinulle näkyvät. Voit katsella näkymää joko ruudukkona tai listana.

Moodlen etusivu

Lähtökohtaisesti suljetut alueet näytetään avoinna olevien jälkeen ja tunnistat kiinni olevat alueet silmä-ikonista.

piilotettu alue

Tutustu muihin Moodle-vinkkeihin Vinkkipankin Moodle-kategoriasta