Taulu-työkalulla virtuaalinen seinä Moodleen

Erilaiset interaktiiviset taulut ovat tarpeen, kun halutaan aktivoida ja tukea ryhmän yhteistä työskentelyä verkossa. Nyt sellainen löytyy myös Moodlen sisältä. Taulu on virtuaalinen seinä, jonka voit lisätä Moodle-alueellesi ja näin kerätä opiskelijaryhmän näkemyksiä ja ideoita aiheesta tai hahmotella ja organisoida ryhmätyöskentelyä. Myös projektityöskentelyyn soveltuvan Kanban-taulun rakentaminen onnistuu Taulu-työkalulla.

Mitä tarvitsen?

Tarvitset Moodle-alueen. Lue lisää Moodle-alueen luomisesta TUNI Moodleen ohjeista

Miten toimin?

Laita muokkaustila päälle Moodle-alueellasi. Klikkaa Lisää aktiviteetti tai aineisto -valikkoa haluamassasi osiossa ja valitse työkalujen joukosta Taulu.

Täytä taulun asetuksiin nimi ja kuvaus, sekä muut haluamasi kohdat. Asetuksissa voit esim. valita taustakuvan taululle ja rajoittaa viestien lähettämistä tietyn päivän jälkeen. Tallenna lopuksi.

Uudessa taulussa on valmiina kolme saraketta. Voit lisätä uusia sarakkeita klikkamalla oikeassa reunassa näkyvää  +-painiketta.

Taulu

Taulun muokkaaminen

Kun tuplaklikkaat otsikkoa, voit kirjoittaa haluamasi otsikon sarakkeelle.

Opiskelijat voivat lisätä sisältöä tauluun klikkaamalla otsikoiden alla olevia +-painikkeita. Tekstin lisäksi korttiin voi lisätä linkin, kuvan tai YouTube-videon.

tauluun lisääminen

Lisäämäänsä sisältöä pääsee uudelleen muokkamaan tuplaklikkaamalla korttia. Opiskeija voi poistaa itse lisäämänsä sisällön, mutta ei poistaa tai muokata muiden lisäämiä sisältöjä.

Mitä kannattaa huomioida?
  • Opettaja voi aina muokata ja poistaa kaikkea taululle laitettua sisältöä.
  • Opiskelijat lisäävät kaikki sisällöt anonyymisti, joten jos nimien halutaan näkyvän, kannattaa ohjeistaa opiskelijoita lisäämään nimensä kortin alkuun.
  • Opettaja voi katsoa taulun tapahtumia ja muokkaushistoriaa klikkaamalla asetukset -kuvaketta (ratas) taulun yläeunassa. Sieltä kohdasta Tapahtumat opettaja näkee kuka taulua on muokannut ja miten. Taulu on siis aidosti anonyymi vain opiskelijoille. Opettaja näkee halutessaan muokkausten tekijätiedot.

Taulu soveltuu hyvin monenlaiseen työskentelyyn ja kuvilla ja taustoilla voit elävöittää näkymää.

Taulun personointi