Wikityötilat: Eduuni - yhteistyötä yli organisaatiorajojen

Tiesitkö, että nyt voit saada käyttöösi erilaisia wikityötiloja? Wikissä voit oikeasti todella helposti yhdistää muokattavuuden ja yhteisöllisyyden, sillä wikiin voit kirjoittaa ja jakaa vaikkapa kokouspöytäkirjoja, ohjeita tai muistiinpanoja muiden kesken. Mitään erillisiä sähköposteja ei ole tarpeen lähettää tai etsiä tiedostoja OneDriven tai Delven syövereistä. Wikin saat jaettua työtiloihin, joihin voit antaa erilaisia luku- ja muokkausoikeuksia ryhmille tai tietyille henkilöille. Työtilat voivat olla henkilökohtaisia (pelkästään sinulle) tai yleisiä (sinulle ja valitsemillesi henkilöille).

Yksi näistä wikityötiloista on nimeltään Eduuni, joka mahdollistaa työskentelyn ja verkostoitumisen yli organisaatiorajojen. Eduuni (wiki) sisältää työtiloja projektien, verkostojen, hankkeiden ja tiimien käyttöön. Eduuni on selaimella käytettävä sivusto internetissä, joka voi sisältää mm. asiakirjoja, muistioita, tehtävälistoja ja kuvia.

Eduuni on tarkoitettu aineistojen valmistelua ja jakelua varten ja se soveltuu hyvin esim. kokousmuistioiden kirjoittamiseen. Sitä käytetään paljon myös toistaiseksi voimassa olevien ohjeiden, listausten ja dokumentaatioiden ylläpitoon. Se voi sisältää myös projektin jäsenten yhteystiedot, ohjetekstin jonkin tutkimuslaitteen käytöstä tai muuta vastaavaa.

Miten toimin?

Yliopiston kaikki wikityötilat tulee tilata osoitteesta  it-helpdesk@tuni.fi. Mainitse tilausta tehdessäsi selvästi:

• Työtilaa kuvaava yksinkertainen nimi.
  • Työtilan vastuuhenkilön tai vastuuhenkilöiden TUNI-sähköpostiosoitteet.
  • Niiden työtilan käyttäjien TUNI-sähköpostiosoitteet, joille annetaan käyttöoikeudet työtilaan. Tarvittaessa käyttäjät voidaan hakea opintojakson toteutuskoodin tai hallinnollisen ryhmän perusteella.
  • Huom! Voit saada wikityötilaan käyttöoikeudet myös TUNI-yhteisön ulkopuolisille henkilöille (mm. toisen korkeakoulun edustajalle). Ole tällöin yhteydessä IT Helpdeskiin.
Mitä kannattaa huomioida?

Jos tilaat wikityötilaa lukuvuoden ruuhkaisimpina hetkinä, varaudu siihen, että tilan tilaamisessa saattaa mennä muutama hetki. Tilaa siis wikityötilasi ainakin muutamaa päivää (mielellään enemmän) aiemmin, jotta ehdit tutustua työtilaan. Työtilan otsikot kannattaa tehdä selkeäksi ja yksiselitteiseksi, jotta kaikkien tilan käyttäjien on helpompi navigoida tilassa.

Wikityötila on kätevä esimerkiksi yksikkönne käytössä, sillä se voi olla auki samaan aikaan kuin pidätte esimerkiksi Teams-kokousta. Kokouksen lomassa wikiä voi päivittää, jolloin kaikki tieto saadaan reaaliaikaisesti kaikkien näkyville ja talteen. Tämä helpottanee erityisesti sihteerinä toimineen henkilön työtä.

Lisää wikityötiloista ja tarkemmat ohjeet löydät intrasta.

Vinkki päivitetty 5/2022